Vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737 MAX op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel.
Dat stelde Boeing zondag in een verklaring op zijn website. Ingenieurs van het concern ontdekten al enkele maanden nadat de levering van de 737 MAX in mei 2017 begon, dat een waarschuwingssysteem in de cockpit niet goed werkte. Uit eigen onderzoek concludeerde Boeing dat er geen sprake was van een verslechtering van de vliegveiligheid van het toestel.
Het ging om additionele software die als extra optie gold en geen directe invloed op de vliegveiligheid van de toestellen had. Er werd besloten het euvel met de software te verhelpen. Het hogere management was hierbij niet betrokken, schrijft de vliegtuigbouwer.
Pas na de eerste crash met een toestel van Lion Air werd de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA op de hoogte gesteld. Boeing liet de FAA toen weten dat het softwareprobleem intern al was onderkend en dat aan een oplossing werd gewerkt.
De toestellen van het type 737 MAX staan sinds half maart wereldwijd aan de grond na de twee dodelijke ongevallen in korte tijd, in Indonesië en Ethiopië. Die bleken te zijn veroorzaakt door een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor.