Met mijn laptop op schoot kijk ik naar de Tour. Ik zie een groot aantal favoriete Nederlandse renners afhaken, terwijl ze zich stukbijten op de waaiers. Waar de proloog nog een feest was voor oranje, geel en rood-wit-blauw uitgedoste supporters, daar is het deze zondag een teleurstellende etappe. De analisten zijn het er over eens: de timing ontbrak. Niet op tijd mee met de koplopers, niet aanwezig bij de sprint en hierdoor geen geel. De maillot jaune waar ‘we’ al sinds 1989 (Breukink) op wachten.
Timing gaat ook vaak mis in de aanbiedingen de ik krijg. Mooie producten, mooi tarief… maar op het verkeerde moment. Mijn customer journey verloopt anders dan het aanbod. Daarom zou ik graag drie fases willen onderscheiden die wellicht helpen bij het beter timen van je marketing- en communicatie-uitingen.
In de eerste fase ben ik mij bewust van een product, maar weet ik nog niet óf en wanneer ik het ga kopen. Bijvoorbeeld: ik voel dat ik toe ben aan vakantie, maar weet nog niet waarheen en wanneer. Vanuit het bedrijf moet nu dus niet de focus liggen op prijs, maar op kennis. Bijvoorbeeld door mij te verrassen met blogs en leuke (onderzoeks)feitjes.
Op een moment beland je dan in fase twee; er is interactie tussen mij en een bedrijf/aanbieder. Eigenlijk zeg ik nu dat ik iets wil kopen. Vanuit het bedrijf is het nu belangrijk om de focus op het product te leggen (argumenten die mijn beslissing ondersteunen).
Ten slotte gaan we er vanuit dat ik ga converteren. Nu is het moment om de prijs concurrerend te hebben en duidelijk te communiceren. Aanbevelingen van andere klanten doen nu pas wonderen.
Maar zoals Robert Gesink nergens is zonder ploegmaats en een fiets… zonder degelijke CRM, CMS en gedisciplineerd gebruik daarvan wordt ‘t niets.