Massa is kassa. Of beter gezegd: Kassa is massa.
Afgelopen zaterdag voelde ik de ogen van zo’n 1,3 miljoen kijkers op mij gericht toen ik in het programma van Vara-BNN plaatsnam. Een kritische massa die mij aardig zenuwachtig maakte. Aldaar reageerde ik op de uitkomsten van een groot onderzoek dat wij uitvoerden onder tientallen gemeentes.
Gelukkig gooide ik geen glas water om, scheurde ik niet uit mijn colbert, stotterde niet en werd niet te verlegen van de leuke presentatrice. Tien miminuten later keek ik opgelucht terug op het optreden. Ik was enorm trots op het team waarmee we dit project hebben uitgevoerd en onder de indruk van de vele reacties. Het bereik van de massa was boven verwachting groot.
Afgelopen maandag was ik aanwezig in het Fox Theater, waar de winnaar van de Verkiezing Reisretailbedrijf van het jaar bekend werd gemaakt. Als jurylid en groot fan van de reisbranche ben ik ieder jaar weer onder de indruk van de passie die medewerkers hebben voor het reisvak. Maar vooral voor de klant. Voor veel genomineerden van deze verkiezing geldt dat de klant veel meer is dan een financiële transactie. Zij weten hoe je offline en online simpelweg als één bedrijf moet zien. Zij weten hoe je pro-activiteit met commerciële daadkracht verenigt. Geheel terecht wordt door deze bedrijven bewezen dat massa zich kan omzetten in kassa.
Ik rij over de A10, terug naar huis en denk na. Over deze twee belevenissen, over de euforie van de winnaars die zojuist zijn verkozen en over de gemeentes die nog zoveel beter kunnen n.a.v. onze onderzoeksbevindingen.
Tussen het specialisme van klanten die op reis gaan en organisaties die hulp nodig hebben bij het faciliteren van een gestroomlijnde klantreis zit minder verschil dan je denkt. Gemeentes zouden eens op reis moeten bij andere branches.