Terwijl er branchebreed wordt geklaagd over een moeizaam boekende zomer, noemt Corendon-topman Steven van der Heijden het boekjaar ‘helemaal niet slecht’. Hij hoopt op goede last-minute boekingen met dito marges en rekent op 10 procent meer passagiers. Daarmee gaat Corendon dit jaar richting de 800.000 passagiers.
In een interview met TravMagazine noemt Van der Heijden Lelystad Airport noodzakelijk voor opvang van het vakantievervoer. Zijn kritiek rond de besluitvorming is er sinds vorig jaar echter niet minder om geworden. ‘Wij zijn niet tegen Lelystad, maar de besluitvorming is nog steeds een aanfluiting. Daar neem ik geen woord van terug.’
Er wordt nogal geklaagd in de branche dat zomer 2019 moeizaam boekt. Hoe gaat het bij Corendon?
‘De val waar we als branche iedere keer weer in trappen is dat we een boekjaar alleen met het vorige jaar vergelijken. Ik kijk altijd naar een driejaars gemiddelde. En dan is dit jaar helemaal niet slecht. Integendeel. Vorig jaar was de uitzondering. Dat kwam extreem goed uit de startblokken, en bleef zo totdat die warme zomer begon en niet meer ophield. Dat moment hebben we nog niet bereikt. Met andere woorden, we vergelijken nog steeds met een extreem goed vroegboekend jaar, met extreem positief koopgedrag, waarin we heel veel volume en heel veel marge realiseerden. En dat is dit jaar net even wat minder. Als je dit jaar vergelijkt met 2017, zowel in marge als in volume, dan is het heel veel beter. Je wilt ieder jaar dat het beter en beter gaat, maar dit jaar moeten we even ons geduld bewaren.’
Waar valt dit jaar winst te behalen?
‘De winst zal voor een reisorganisatie als Corendon dit jaar vooral zitten in een last minute-periode die hopelijk beter zal zijn, in volume en vooral in marge. Dat wordt pas duidelijk tussen eind juni en eind juli. Dat is de periode dat alle spijtoptanten op basis van de actuele weersvoorspelling alsnog hun reis gaan boeken, en waarin je een hoge marge kunt realiseren. Dat was vorig jaar niet het geval. In die last minute-periode denken we nog een behoorlijk stuk winst te gaan behalen.’
Corendon had vorig jaar ruim 700.000 passagiers. Ga je dat evenaren?
‘Daar gaan we duidelijk overheen. We hebben dit jaar geen volumeprobleem. Ik denk dat we daar dik tien procent overheen gaan, richting de 800.000. De uitdaging zit ‘m vooral in de marge en zeker niet in het volume.’
Vorig jaar noemde je Lelystad Airport een aanfluiting. Is je mening veranderd?
‘We zijn niet tegen Lelystad. Het is belangrijk dat er een luchthaven bijkomt voor vakantieverkeer als de overheid besluit Schiphol zoveel mogelijk te reserveren voor het transferverkeer. Je kunt niet zeggen: Schiphol is een transferluchthaven, en vervolgens geen alternatief creëren. Dus dat alternatief moet er komen. Maar de weg daar naartoe, het besluitvormingsproces, dat was natuurlijk een aanfluiting en dat is het nog steeds. Daar neem ik geen woord van terug. Tot twee keer toe is de Nederlandse overheid in Brussel teruggefloten bij het maken van een concept verkeersverdelingsregeling. Nu is er weer een nieuwe genotificeerd en is het afwachten of die wordt goedgekeurd. In de tussenliggende periode is het verzet van omwonenden en bewonersorganisaties tegen de luchtvaart in het algemeen en Lelystad in het bijzonder enorm toegenomen. Dat heeft ook te maken met het getreuzel van de overheid.’
Lees het volledige interview met Van der Heijden in editie 19 van TravMagazine, die deze week is verschenen.