De ANVR heeft KLM gevraagd om duidelijker te communiceren dat de cash refund die KLM donderdag aankondigde, alleen geldt voor nieuwe annuleringen. De huidige communicatie leidt tot onduidelijkheid en roept veel vragen op, vooral bij klanten.
KLM besloot tot een nieuw voucherbeleid nadat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) onder druk van de Europese Commissie haar standpunt over luchtvaartvouchers had herzien.
Op haar website liet KLM donderdag weten:
‘Dit betekent dat KLM haar beleid hierop zal aanpassen voor passagiers wiens vlucht de komende periode geannuleerd zal worden. Deze klanten krijgen de keuze tussen een voucher of cash refund indien men geen voucher wil.’
KLM voegt daaraan toe dat vanwege de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen de verwerkingstijd langer zal zijn.
‘Voor de duidelijkheid: het gaat dus om passagiers waarvoor de vlucht nog geannuleerd gaat worden. Gelet op de minimum vluchtuitvoering op dit moment en het geringe aantal passagiers zal dit uiteraard zeer beperkt zijn’, zegt de ANVR.
De keus voor een cash refund wordt dus niet aangeboden aan klanten van wie de vlucht reeds geannuleerd is. De ANVR heeft KLM gevraagd om dat laatste duidelijker te communiceren op de website voor consumenten en ook in Agent Connect Nieuws, aangezien nu bij velen in de branche de telefoon roodgloeiend staat.
KLM laat weten spoedig met een plan te komen om àlle vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde. (Foto KLM)