De ANVR vindt het niet onlogisch dat er momenteel in politiek en media minder aandacht is voor de reisbranche.
Dat zegt de ANVR donderdag in een verklaring. De brancheorganisatie heeft veel ontevreden reacties van reisondernemers ontvangen over de geringe mate waarin dinsdag, tijdens de persconferentie van het kabinet, aandacht is besteed aan de reissector.
‘Reisondernemers wijzen terecht op het feit dat weinig sectoren zó zwaar getroffen zijn door de Covid-crisis als de reisbranche.’
‘Toch vind ik het niet onlogisch dat de reisbranche even niet in de spotlight stond’, zegt Frank Radstake van de ANVR.
‘Weliswaar zijn er dinsdag nog meer landen op ‘oranje’ gegaan, maar de persconferentie ging over het invoeren van nieuwe maatregelen. En met die maatregelen worden nu vooral de horeca en de evenementensector getroffen. Dan gaat het vervolgens in de berichtgeving natuurlijk dáár over en even niet over de reisbranche. Als het gaat om aanpassingen van reisadviezen of de keiharde noodzaak van sectorspecifieke steunmaatregelen, dan komen wij weer aan bod.’
Radstake: ‘Het feit dat we even niet de voorpagina halen, is niet erg. We zijn er tot op heden meer dan voldoende in geslaagd de overheid duidelijk te maken dat de reissector de facto ook al acht maanden lang een gesloten sector is. Daarom komen we in aanmerking voor alle generieke steunmaatregelen en zijn we nog steeds in gesprek over sectorspecifieke steunmaatregelen.’
‘Bovendien, als je wel in de pers staat, moet je maar afwachten of die informatie wel volledig juist is. Zo kopte de Telegraaf vandaag online dat de overheid reizen naar het buitenland harder gaat afraden. Maar kijk je naar de Kamerbrief waar dat bericht op is gebaseerd, zie je dat het alleen gaat (en terecht) om het afraden van adviezen naar oranje gebieden. Cora van Nieuwenhuizen (minister IenW) en Stef Blok (minister Buitenlandse Zaken) merken in de brief daarbij op: ‘Overigens houden reisorganisaties die aangesloten zijn bij de ANVR rekening met de kleurcode van de reisadviezen bij het aanbieden van zogenaamde pakketreizen.’
Romeo Stenzen zegt
Hoezo, heeft de reisbranche ooit de voorpagina gehaald of het nieuws. Het ging hooguit over de KLM en het spelletje welk land is nu oranje of geel. Zowel reisorganisaties als retail compleet genegeerd. Niet gehoord en worden niet gezien.
Walter van Tiel zegt
Tja zo kun je het niet hebben van een communicatieplan en dus een matig communicatiebeleid ook recht praten.