SGR heeft het besluit over verlenging van de termijn (na 1 juni 2020) voor uitgifte van vouchers met SGR-garantie uitgesteld. Een besluit wordt zo spoedig mogelijk genomen. Bij het zoeken naar een oplossing kijkt SGR ook naar Europa. Mogelijk biedt het Deense model uitkomst.
De branche had vorige week reikhalzend uitgekeken naar een besluit over verlenging van de vouchertermijn, waarover het SGR-bestuur vrijdag vergaderde.
In een schriftelijke verklaring somde SGR vrijdag enkele punten op waarom het besluit was uitgesteld. Daaronder het gegeven dat door overheidsmaatregelen het reizen voor nog onbepaalde tijd wordt afgeraden of verboden, waardoor meer reizen moeten worden geannuleerd. Hierdoor neemt het schaderisico van SGR fors toe.
De middelen van SGR zijn niet onbeperkt en het garantiefonds kan niet meer vouchers garanderen dan waarvoor zij geld beschikbaar heeft.
SGR zegt mogelijke oplossingen te zoeken in het licht van aanbevelingen van de Europese Commissie van vorige week woensdag.
Denemarken
Een zoektocht op de website van de Europese Commissie levert een document op over de aanpak in Denemarken.
In Denemarken bestaat er steun van de overheid in de vorm van staatslening voor het Deense reisgarantiefonds. Dat garantiefonds (‘Rejsegarantifonden’) is een particuliere onderneming die volledig wordt gefinancierd door reisorganisaties en die tot doel heeft terugbetaling aan reizigers in geval van annulering als gevolg van onder andere insolventie.
Denemarken was al gauw van mening dat de COVID-19-uitbraak de reële economie begon te beïnvloeden. De staatslening voor het Deense reisgarantiefonds is erop gericht dat er voldoende liquiditeit beschikbaar blijft voor reisorganisaties op de markt voor pakketreizen en om de schade die zij lijden te bestrijden.
Tegelijk vindt de Deense overheid dat er gezorgd moet worden voor een zo snel mogelijke afwikkeling van restituties of vergoedingen aan reizigers. Dit in overeenstemming met de richtlijn pakketreizen.
De staatslening in Denemarken (krap 6 miljoen inwoners) omvat maximaal 201 miljoen euro. Reizigers die geen voucher willen, kunnen direct bij het garantiefonds claimen of via hun touroperator.
Acceptatie
Ook in het document van de Europese Commissie van 13 mei wordt gewag gemaakt van het toelaten van overheidssteun door lidstaten. Zoals bekend herhaalde de Europese Commissie hierin zijn opvatting dat de uitgifte van vouchers wordt gestimuleerd, in het kader van de benarde situatie van reisbedrijven. De Europese Commissie schrijft zwart op wit dat in het geval reisorganisaties of airlines omvallen, er een risico bestaat dat passagiers of reizigers helemaal geen geld terugkrijgen. Tegelijk wordt gezegd dat klanten het recht blijven houden op een refund.
Om de acceptatie van vouchers te vergroten, kunnen vouchers op diverse manieren aantrekkelijk worden gemaakt, schrijf de Commissie.
In het document schrijft de Europese Commissie letterlijk:
‘Om vouchers aantrekkelijk te maken voor passagiers of reizigers, zouden de lidstaten kunnen overwegen om regelingen in te voeren ter ondersteuning van exploitanten in de reis- en vervoerssector, in overeenstemming met de staatssteunregels van de Unie. Zij zouden bijvoorbeeld rechtstreeks (-) garantieregelingen voor vouchers kunnen instellen.’
De Europese Commissie erkent dat de reissector een van de meest getroffen sectoren is.
Dit zou kunnen duiden op het toestaan/stimuleren van staatssteun door de lidstaten bij het uitgeven van vouchers. In dit geval: een financiële steun in de rug van SGR door de overheid, naar Deens model.
SGR-directeur Erik Jan Reuver wilde maandag niet nader reageren en verwees naar de eerder uitgegeven schriftelijke verklaring. (Foto Shutterstock)
[…] noemde het Deense model, waarover TravMagazine al eerder schreef, als voorbeeld. Het garantiefonds in Denemarken krijgt ruggensteun van de […]