Albert Heijn heeft op Schiphol een digitale winkel geopend. Het gaat om een testperiode van twee maanden. De winkel is toegankelijk voor alle bezoekers van Schiphol. Deze kunnen hier tot eind januari de snelheid en het gemak ervaren van winkelen zonder kassa’’, meldt het bedrijf. Het is namelijk in deze winkel niet nodig producten te scannen. De betaling gaat automatisch.
In september begon Albert Heijn de proef met de digitale winkel bij het hoofdkantoor in Zaandam. De winkel, die samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING werd ontwikkeld, maakt niet alleen het boodschappen doen makkelijk. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.
De winkel heeft nu een plek gekregen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, een mooie testlocatie vanwege het grote aantal passanten. Hier wordt de komende twee maanden verder getest om de techniek en klantervaring te verbeteren.
Het concept werkt als volgt. Klanten scannen hun (contactloze) betaalpas bij de deur, die vanzelf opengaat. Vervolgens pakken zij de producten die ze willen hebben, stoppen deze in hun tas en lopen naar buiten. De boodschappen worden automatisch geregistreerd en betaald. Klanten kunnen, als zij dat willen, bij de uitgang hun aankopen controleren.
‘Snelheid en gemak staan bij onze reizigers voorop. We geven daarom graag een podium aan deze innovatie van Albert Heijn en zijn natuurlijk ontzettend trots dat we bezoekers aan Schiphol als eerste de voordelen kunnen bieden van digitaal winkelen’, zegt Irene Muysson, Head of Retail, Food & Beverage en Commercial Services bij Schiphol.
‘Albert Heijn en Schiphol werken al jaren samen. We kijken continue hoe we de winkelervaring bijvoorbeeld door gebruik van nieuwe digitale technologieën kunnen verbeteren.’