‘We hebben onszelf opnieuw uitgevonden.’ Dat stelden CEO Jeroen Martron en CFO Frank Wester eind 2017, nog geen jaar na hun management buy-out van Airtrade. Inmiddels heeft Airtrade opnieuw een goed boekjaar achter de rug. ‘Onze verhuizing naar een nieuw pand in Haarlem in 2017 voelde als een nieuw startpunt. Het gaf nieuwe energie’, zegt Martron in de speciale uitgave van de Top 50.
De management buy-out van Airtrade, met BCD Holding als minderheidsaandeelhouder, is inmiddels drie jaar geleden. ‘De afgelopen drie jaar zijn voorbij gevlogen’, zegt Martron. ‘Je mag gerust zeggen dat het tropenjaren waren. Ik vergelijk ons weleens met een speedboot op een drukke rivier. Je moet constant anticiperen op veranderingen en je koers durven wijzigen als je denkt dat dat noodzakelijk is. Er is veel vraag naar goede techniek. En als een bedrijf eenmaal klant is, dan is die loyaal en trouw. En we gaan gewoon door. We hebben in België Skyways gekocht, dat de Airtrade van België moet worden.’
Lokaal
Gevraagd naar hobbels in de afgelopen drie jaar, zegt Martron. ‘We hadden wel hobbels, maar die hebben niets met de management buy-out te maken. Zo mis ik professionaliteit aan de kant van IATA en het lijkt wel geen idee te hebben over hoe zij af en toe schade toebrengen aan onze business. Daarnaast worden veel airlines aangestuurd vanuit een hoofdkantoor dat geen idee heeft wat lokaal nodig is of zelfs wat er lokaal speelt…’
Onder leiding van Martron en Wester werkt Airtrade volgens een duidelijk plan. Enerzijds is er de travel technology, anderzijds de consolidating/fulfillment wat van oudsher de kernactiviteit van Airtrade is.
Het portfolio aan de kant van de travel technology is uitgebreid met de Airtrade Hub. ‘Kort gezegd normaliseert deze de verbindingen met airlines’, zegt Martron.
De Airtrade Hub is mede een antwoord op NDC-ontwikkelingen, ofwel New Distribution Capability (NDC). Dit is het nieuwe vliegticketdistributie protocol tussen airlines en afnemers, bedacht door luchtvaartorganisatie IATA. Via NDC houden airlines de distributie in eigen hand, en worden de aloude GDS’en omzeild. Lufthansa was de eerste die een GDS-toeslag instelde, gevolgd door KLM. Op die manier wordt gestuurd naar distributie via NDC.
Omarmen
Martron omschrijft de Airtrade Hub als ‘een eigen brug van Airtrade’ naar diverse content-bronnen, zoals die van luchtvaartmaatschappijen in NDC, maar ook naar de content van GDS’en (Amadeus, Sabre en Travelport), het AER consolidator netwerk en aggregators.
‘Hiermee kunnen we klanten voorzien van het meest optimale en concurrerende vliegaanbod’, zegt Martron.
Dat de NDC KLM-integratie werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met KLM zegt volgens hem genoeg. ‘We werken daar in wederzijds partnership.’
Martron ziet NDC vooral ook als een kans. ‘Ik schat het efficiency-verlies door de invoering van NDC op 20 tot 25 procent. Dat efficiency-verlies zit met name in alle ‘post’ boeking handelingen zoals schemawijzigingen, annuleren, wijzigen en het bijboeken van de zogenaamde ancillaries. Het gaat zeker tot vijf jaar duren voordat dat verlies helemaal is goedgemaakt. Je kunt op diverse manieren tegen NDC aankijken. Je kunt er niets mee doen, of je kunt het omarmen en het verlies goedmaken. Wij hebben voor het laatste gekozen. De doelstelling van IATA is dat eind 2020 circa 20 procent van alle boekingen wereldwijd via NDC verloopt. Dus je kunt maar beter aanhaken.’
…het volledige interview met Jeroen Martron is terug te lezen in de Top 50.
Wilt u een papieren exemplaar van de Top 50 bestellen? Klik hier!