Diverse luchtvaartmaatschappijen hebben de Boeing 737 MAX opgenomen in hun winterschema en boeken al passagiers voor vluchten in november en december, terwijl er nog geen officiële goedkeuring is dat het toestel weer mag vliegen.
Dat meldt The Sunday Times op basis van gegevens van vluchtdata-specialist OAG Aviation. Het zou onder andere gaan om Southwest Airlines, American Airlines, Norwegian, United Airlines, Icelandair en TUI Airways in de UK, meldt de krant. Volgens OAG zijn airlines al bezig met de herintroductie van het toestel voor vluchten na oktober.
Dat zou er volgens OAG op kunnen wijzen dat de airlines van Boeing hebben gehoord dat het toestel in september of kort daarna weer als veilig wordt gecertificeerd door de Amerikaanse autoriteiten.
Boeing-topman Dennis Muilenburg liet recent weten dat het toestel in oktober weer zou mogen vliegen na laatste testvluchten door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten in september.
Zoals bekend geldt voor de 737 MAX een vliegverbod na twee dodelijke ongevallen. Maatschappijen die al toestellen van het type in hun vloot hebben, zijn veel geld kwijt aan het inhuren van vervangende toestellen.
Volgens de krant moeten na de airlines ook de passagiers nog overtuigd worden van de veiligheid van het type toestel. De krant citeert een Britse reiziger die bij American Airlines twee tickets op een vlucht tussen Miami naar Puerto Rico had geboekt, voorafgaand aan een cruise door de Caribbean. De airline had hem verteld dat de vlucht zou worden uitgevoerd door een vroeger model 737. Later kreeg de man van de airline te horen dat het om een vlucht met de 737 MAX 8 ging. Omdat de man ‘geen proefkonijn’ wilde zijn en hij geen geld terug kon krijgen, boekte hij twee tickets bij een andere airline.
American Airlines laat in de krant weten dat het passagiers zal assisteren die bezorgd zijn over de 737 MAX zodra deze weer terug in dienst is.