Air France-KLM wil weer de nummer ėėn airline van Europa worden. Dat stelde topman Ben Smith dinsdag bij de aandeelhoudersvergadering in Parijs. Dat betekent wel dat de luchtvaartcombinatie de mouwen moet opstropen, want Air France-KLM is tussen 2004 en 2018 op de wereldranglijst gezakt van een vierde naar een zevende plaats.
Air France-KLM stond in 2004 nog op de vierde plaats, na de drie Amerikaanse maatschappijen Delta, American Airlines en United. Air France-KLM werd destijds gevolgd door Lufthansa Group en IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus), die respectievelijk op nummer 5 en 6 stonden.
Sinds 2018 bezet Air France-KLM een zevende plaats, na opnieuw drie Amerikaanse maatschappijen in een andere volgorde, American Airlines, United en Delta. gevolgd door Emirates op plaats 4 en IAG Group en Lufthansa Group op 5 en 6.
Resultaten
De financiële prestaties van Air France-KLM in het eerste kwartaal van 2019 laten zien dat er dit boekjaar veel moet gebeuren. De luchtvaartcombinatie leed in de eerste drie maanden een operationeel verlies van 303 miljoen euro op een omzet van 6 miljard euro, zo maakte het concern begin mei bekend. Pleister op de wonde is het feit dat ook de concurrenten niet goed presteerden. Lufthansa Group liet in dezelfde periode een verlies zien van 336 miljoen op een omzet van bijna 8 miljard euro. IAG Group noteerde weliswaar winst, maar zag deze fors omlaag gaan naar 135 miljoen op een omzet van 5,3 miljard euro.
Ook prijsvechters Ryanair (de grootste lowcost carrier in Europa) en Easyjet zagen hun resultaten dalen. Ryanair noteerde vorig jaar een lagere winst, terwijl Easyjet recent een ‘verwacht verlies’ over de eerste helft van het boekjaar meldde.
Traditiegetrouw is het eerste kwartaal van het boekjaar in Europa niet het beste voor airlines, maar tegelijk kampen alle maatschappijen met dezelfde tegenwind: hoge brandstofkosten en lage ticketprijzen.
Overigens gebeurde tijdens de vergadering eindelijk waarover vooraf druk werd gespeculeerd: concerntopman Ben Smith en KLM-topman Pieter Elbers hebben elkaar de hand geschud. Bij hun laatste openbare ontmoeting, die volgde kort nadat de onenigheid over de herbenoeming van Elbers als CEO van KLM was bijgelegd, weigerden de twee elkaar een hand te geven. Dinsdag maakten de twee met hun handdruk een einde aan de geruchten dat ze niet goed met elkaar overweg zouden kunnen.