Air France-KLM heeft in het derde kwartaal van dit boekjaar een fors lagere winst gemaakt. De luchtvaartcombinatie telde weliswaar meer passagiers en behaalde een hogere omzet, maar moest meer uitgeven aan brandstof en vlootvernieuwing.
De operationele winst van het concern daalde met 165 miljoen euro tot 900 miljoen. De nettowinst bedroeg 366 miljoen euro. Dat is 420 miljoen euro minder dan het derde kwartaal van 2018.
Volgens topman Ben Smith heeft Air France-KLM te maken met geopolitieke onzekerheden, maar ook met scherpe concurrentie op Europese en Amerikaanse bestemmingen.
De brandstofkosten van Air France-KLM stegen met 135 miljoen euro. Daarnaast reserveerde het concern 100 miljoen euro voor vervanging van de A380. Dit megatoestel van Airbus blijkt minder rendabel en wordt vervangen door A220-toestellen, die meer flexibel kunnen worden ingezet.
Dochter Transavia vervoerde meer passagiers en zag de omzet 11 procent groeien, tot een totaal van 683 miljoen. Het operationele resultaat daalde met 5 procent tot 173 miljoen. De daling zou vooral te wijten zijn aan de felle concurrentie van lowcost carriers als easyJet en Ryanair.