Air France heeft bij Airbus 60 toestellen van het type A220 besteld. Een intentieverklaring hiervoor is al ondertekend. Dat maakte Benjamin Smith, de nieuwe Canadese CEO van Air France-KLM Group, woensdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
De toestellen worden gebouwd in Canada. Met de order is een bedrag van bijna 5 miljard euro gemoeid.
De nieuwe toestellen gaan de oudere modellen A318 en A319 vervangen.
Bij Air France staat een grote vlootvernieuwing voor de deur. De prestigieuze A380 wordt voor 2022 uitgefaseerd. Hiermee wil Air France voorkomen dat de kosten, vooral die voor onderhoud, uit de hand lopen. Bovendien is het toestelminder efficiënt dan moderne widebody toestellen. Het brandstofverbruik van de A360 is 20 tot 25 procent per stoel hoger.
De nieuwe A220-300 toestellen zijn de kleinste toestellen van dit type met iets meer dan 100 stoelen. De grootste van de twee A220-varianten is momenteel het meest efficiënte vliegtuigtype in de categorie van 100 tot 150 zitplaatsen.
Hiermee zou Air France meer concurrerend kunnen opereren op korte en middellange afstandsvluchten. Air France heeft momenteel 144 Airbus-toestellen.
KLM vliegt juist met toestellen van Boeing.
Airbus had eind juni 2019 in totaal 551 bestellingen voor de twee varianten van de A-220 in portefeuille. Met deze serie wil de Europese vliegtuigfabrikant een groot deel van de markt in het segment van 100 tot 150 zitplaatsen veroveren. De vliegtuigbouwer verwacht binnen 20 jaar 7.000 van dergelijke toestellen te verkopen. (Foto Airbus).