De Belgische luchtvaartmaatschappij ‘Air Belgium’ maakte maandag bekend alle passagiersvluchten vanaf 3 oktober 2023 stop te zetten. Terwijl ze worstelen met de gevolgen van deze plotselinge aankondiging, blijven passagiers en reisorganisaties in ontzetting achter terwijl Air Belgium er niet in slaagt om eventuele restituties voor de betreffende boekingen in het IATA-facturerings- en vereffeningssysteem (IATA-BSP) te verwerken.
Opnieuw heeft een luchtvaartmaatschappij het terugbetalingsproces stopgezet, terwijl reisbureaus verplicht zijn om nog meer geld over te maken voor toekomstige vluchten die al zijn geannuleerd.
Dat zegt de ECTAA, de Europese koepelorganisatie van reisbranche-organisaties.
Air Belgium heeft een verzoek ingediend voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure, een juridisch mechanisme dat IS bedoeld om zijn schulden te bevriezen en binnen een tijdsbestek van vijf jaar over terugbetalingsvoorwaarden te onderhandelen.
Belgische media suggereren dat als dit plan goedkeuring krijgt van de gerechtelijke autoriteiten, passagiers tot een jaar moeten wachten op hun terugbetaling. Deze flagrante minachting voor de rechten van passagiers is in tegenspraak met de EU-verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers (Reg. 261/2004), die bepaalt dat passagiers recht hebben op restitutie binnen zeven dagen na een vluchtannulering.
‘Het mislukken en de daaropvolgende stopzetting van de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen vormen een ernstig probleem, waardoor consumenten kwetsbaar en financieel onder druk komen te staan’, zegt Frank Oostdam, die behalve directeur van de ANVR ook voorzitter van ECTAA is.
‘Sinds 2017 zijn er meer dan 140 faillissementen van luchtvaartmaatschappijen geweest, en de gevolgen van deze mislukkingen zijn wijd en zijd voelbaar.’
Passagiers die reispakketten hebben geboekt, worden veel beter beschermd, maar dit vormt een aanzienlijke last voor touroperators, waarvan er vele kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s) zijn. Touroperators moeten alternatieve tickets voor hun klanten regelen, die doorgaans op korte termijn veel duurder zijn. Tegelijkertijd krijgen ze geen vergoeding voor de oorspronkelijk geannuleerde vluchten.
Deze concurrentieverstoring in de reisbranche heeft verstrekkende gevolgen en is nadelig voor de consument. Het is absoluut noodzakelijk dat deze dringende kwesties dringend worden aangepakt tijdens de komende herzieningen van de richtlijn pakketreizen en binnen het kader van de wetgeving inzake passagiersrechten, zegt ECTAA.
‘De Europese Commissie moet snel en beslissend optreden om de rechten en belangen van passagiers en reisorganisaties die hun klanten bedienen, te beschermen.’ (Foto Shutterstock).
Raymond zegt
Een week voor de stopzetting geboekt ,kl…te maatschappij,wisten het toen ook al waarschijnlijk,de werkende mens die na jaren sparen een mooie reis naar Zuid-Afrika wil maken word weeral gepluimd.