Boeing moet zijn geplaagde toestel 737 MAX een andere naam geven zodra het toestel door de autoriteiten veilig is bevonden en weer mag gaan vliegen. Nu wordt de naam door passagiers te vaak geassocieerd een onveilig en onbetrouwbaar.
Dat zegt miljardair Steven Udvar-Hazy, CEO van vliegtuigleasebedrijf Air Lease Corp, meldt het Financieele Dagblad.
‘We hebben Boeing gevraagd om van dat woord MAX af te komen. Ik denk dat de naam MAX de geschiedenisboeken in zou moeten als een slechte naam voor een vliegtuig.’
Met een order van circa 200 toestellen is Air Lease een van de grootste afnemers van de Boeing 737 MAX.
Bij twee crashes met de 737 MAX, in oktober 2018 en maart 2019, kwamen 246 mensen om. Vorige week publiceerde de vliegtuigbouwer interne memo’s van Boeing-medewerkers waaruit blijkt dat er een loopje werd genomen met de veiligheidseisen van het toestel en de simulatietrainingen.
Volgens Udvar-Hazy is de merknaam MAX beschadigd geraakt. Volgens hem doet Boeing er goed aan het vliegtuigmodel, zodra dat weer is goedgekeurd, in een getalmatige variant weer op de markt te brengen, bijvoorbeeld via nummering 737-8 of 737-10.
Een andere naam kan volgens Udvar-Hazy helpen om de weerstand weg te nemen bij passagiers die nu niet meer met de MAX willen vliegen. Airlines proberen te achterhalen bij welke klanten reserves bestaan en hoe lang die terughoudendheid gaat duren. ‘Gaat dit twee maanden duren of zes maanden?’
Het vliegverbod van de 737 MAX heeft Boeing al 9 miljard dollar gekost.