
Schiphol heeft donderdag de details van zijn Actieplan Zomer 2022 gepresenteerd, waarover TravMagazine woensdag al schreef.
Het plan bestaat uit vier actiepunten: werven van medewerkers, aantrekkelijk werken op Schiphol, het optimaliseren van de doorstroming en het creëren van een maakbare operatie.
Met dit plan wil Schiphol de verwachte zomerdrukte in goede banen leiden.
Voorspelbaar en aangenaam
‘Tijdens de meivakantie zijn we direct van start gegaan met het ontwikkelen en uitvoeren van oplossingen voor de drukte op de luchthaven. Dat doen wij samen met alle partijen die Schiphol vormgeven: de luchtvaartmaatschappijen, de reisorganisaties, de beveiligingsbedrijven, de afhandelaren, de vakbonden en de overige publieke en private partners’, zegt topman Dick Benschop.
‘Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen.’
Werven medewerkers
Schiphol wil zich samen met beveiligingsbedrijven inspannen om zo veel mogelijk beveiligers te werven. Er lopen diverse wervingscampagnes en 11 juni is er een banenmarkt op de luchthaven. In juni start ook een landelijke wervingscampagne voor diverse beroepen, waaronder in de beveiliging, afhandeling en schoonmaak.
Aantrekkelijk werken op Schiphol
Werken op Schiphol moet aantrekkelijk zijn en blijven, zegt de luchthaven, die met de vakbonden in onderhandeling is om het werk in de operatie op Schiphol goed te belonen. ‘Alle partijen voelen daartoe de urgentie’, zegt Schiphol, dat verwacht op korte termijn een onderhandelingsresultaat met de vakbonden te kunnen presenteren.
Optimaliseren doorstroming
Schiphol heeft extra maatregelen in kaart gebracht om de doorstroming in de terminal te optimaliseren. Een voorbeeld is de inzet van ‘securitycoaches’, die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiligingscontrole te gaan.
Ook gaat Schiphol in overleg met luchtvaartmaatschappijen onderzoeken op welke manier de hoeveelheid handbagage kan verminderen. Daarnaast zet Schiphol zoveel mogelijk extra medewerkers in, waaronder kantoorpersoneel en gepensioneerde medewerkers.
Creëren maakbare operatie
Het laatste actiepunt is ervoor te zorgen dat de situatie op Schiphol ‘maakbaar’ is. Dat wil zeggen dat het aantal vluchten en reizigers wordt afgestemd op de hoeveelheid die het beschikbare personeel op dat moment aan kan.
Onderdelen hiervan zijn verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, het verplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en de woensdag aangekondigde slotregels.
Schiphol hanteert komende zomer tijdelijk andere regels voor de start- en landingsrechten. Dit moet ertoe leiden dat er in de zomervakantie minder vluchten vanaf Schiphol worden uitgevoerd.
Volgens de tijdelijke nieuwe regels, die gelden van 1 juni tot 28 augustus, kunnen luchtvaartmaatschappijen ervoor kiezen hun slots niet te gebruiken, zonder dat zij bang hoeven te zijn dat deze worden ingepikt door een concurrent.
De maatschappijen behouden hun rechten op een slot (tijdstip van opstijgen en landen) als zij dat deze zomer niet gebruiken.
Veel maatschappijen laten hun toestellen nu soms (half)leeg vliegen om hun rechten niet kwijt te raken. (Foto Shutterstock).