ACM: communicatie over vouchers moet duidelijker - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties

ACM: communicatie over vouchers moet duidelijker

Door: | 23 juni, 2020

Reisbedrijven die SGR-vouchers uitgeven, moeten duidelijker communiceren dat consumenten ook hun geld terug kunnen krijgen. Dat zegt toezichthouder ACM, die de afgelopen tijd de uitvoering van de voucherregeling heeft gecontroleerd.

‘Met het accepteren van vouchers verlenen consumenten nadrukkelijk een gunst aan hun reisaanbieder om terugbetaling uit te stellen. Maar uitstel is geen afstel. Juist nu de reisbranche weer opstart, is het belangrijk dat consumenten met een voucher weten waar ze aan toe zijn en dat hun rechten worden gerespecteerd. Goede en juiste informatie is cruciaal voor het vertrouwen van consumenten’, stelde Edwin van Houten, directeur Consumenten van de Autoriteit Consument & Markt maandagavond bij MAX Vakantieman.
De ACM heeft TUI en Corendon op de vingers getikt en gemaand hun communicatie naar consumenten over hun rechten te verbeteren, aldus Van Houten.

MAX Ombudsman Jeanine Janssen voegde eraan toe dat kleinere reisbedrijven zich hieraan nog vaker schuldig maken.
‘We zien ook veel goede voorbeelden, waar mensen er in goed overleg uitkomen’, stelde Van Houten van de ACM.

ANVR-voorman Frank Oostdam verklaarde in de uitzending dat de branchevereniging ermee aan de slag gaat. ‘Het is en blijft consumentengeld. Overigens hebben de betrokken bedrijven zich snel verbeterd.’

Oostdam noemt het positief dat reisbedrijven waar mogelijk de uitvoering van het vouchersysteem verbeteren en aanpassen. ‘Operatie ‘Reisvoucher mét SGR-garantie’ is in één weekend opgetuigd en heeft veel druk gelegd bij de reisbedrijven. Maar inmiddels moeten de ‘kinderziektes’ er wel uit zijn en moeten we de kracht van het ANVR-logo blijven waarmaken door de uitvoering goed te doen.’

Naast het goed informeren van de consument gaat het de ACM er ook om dat de consument  het recht op geld terug behoudt als hij een voucher accepteert, zegt de ANVR in een aanvullende verklaring.
Hieronder enkele andere punten die ACM onderzocht en die op reisondernemingen van toepassing kunnen zijn:

– De consument behoudt altijd het recht op geld terug en moet daarover ook duidelijk worden geïnformeerd

– Als de consument een deel van de waarde van de voucher aan een nieuwe reis besteedt, komt het restbedrag niet te vervallen. Dit bedrag moet op verzoek óf uitbetaald óf opnieuw als voucher worden verstrekt.

– Als de consument de voucher heeft geaccepteerd en er binnen de geldigheidstermijn geen gebruik van maakt, is de reisaanbieder -die de voucher heeft verstrekt- verplicht de volledige waarde dan wel het restbedrag automatisch terug te betalen. De consument hoeft daar niet zelf om te vragen. Het bedrag moet worden uitgekeerd uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte van de voucher.

– Consumenten klaagden over achterstanden bij de uitgifte van vouchers. Zorg dat achterstanden zo snel mogelijk worden weggewerkt.

De ACM heeft laten weten ook de komende periode scherp toe te zien op het juist uitvoeren van de regeling. ‘Uiteindelijk verlenen consumenten een gunst aan hun reisaanbieder om de wettelijk verplichte terugbetaling uit te stellen’

Foto: Frank Oostdam bij MAX Vakantieman.

Bekijk hier de uitzending.


Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel

Reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.