
Topman Fritz Joussen van TUI Group wil in het nieuwe boekjaar de weg uit de crisis vinden. De bestuursvoorzitter van het grootste reisbedrijf in de wereld verwacht dat de reisverkopen in de zomer van 2022 weer naar het niveau van voor de coronacrisis gaan.
Dat stelde Joussen woensdag bij de bekendmaking van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2020/21, dat 30 september eindigde.
TUI Group realiseerde in zijn financiële boekjaar een omzet van 4,7 miljard euro, circa 40 procent minder dan het jaar ervoor. In boekjaar 2019 was de groepsomzet nog 18,9 miljard.
Het verlies in het recente boekjaar bedroeg bijna 2,5 miljard euro, minder dan het verlies van 3,1 miljard van het jaar ervoor.
Joussen kijkt optimistisch naar 2022. Volgens hem wordt in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (oktober-december) al goed geboekt. Inmiddels staan de boekingen in het eerste kwartaal op 69 procent van het pre-coronaniveau.
Huiswerk
Daarnaast constateerde Joussen tevreden dat het bedrijf met de eerder aangekondigde bezuinigingen van 400 miljoen per jaar, vóór op schema ligt. ‘Onze mensen hebben hun huiswerk gedaan’, aldus Joussen.
Een ander positief punt is dat de winstgevende divisies Hotels & Resorts, evenals de touroperators in de regio’s Centraal en West, waaronder ook Nederland valt, in het laatste kwartaal voor het eerst tijdens de pandemie weer een positief resultaat noteerden.
Voor Joussen staat vast dat de boekingen losbarsten zodra de reisrestricties wegvallen. Hij had vorige zomer als goed voorbeeld. ‘Na de herstart van afgelopen jaar hebben we een succesvol zomerseizoen gehad.’
Het afgelopen financiële boekjaar reisden 5,1 miljoen gasten met TUI Group. Voor 2022 staan al 4,1 miljoen boekingen genoteerd.
‘We verwachten dat het boekingsniveau voor de zomer van 2022 en het hoogseizoen zal terugkeren naar het niveau van pre-corona 2019.’
Voor de Duitse omroep ZDF herhaalde Joussen dat TUI voor komende zomer een niveau van voor de crisis verwacht.
‘Afgelopen zomer hebben we weer een niveau bereikt van 50 procent van voor crisis. We hebben in Duitsland, België en Nederland, maar ook in de hotelbusiness weer winstgevendheid bereikt. Dat betekent dat de handel terugkomt. Je ziet dat waar gereisd kan worden, er ook gereisd wordt.’ (Foto TUI).