
‘Als je nu niet schakelt en blijft wachten tot de handel terugkomt, dan heb je geen bestaansrecht.’ Dat zeggen Martine de Knoop en Don Kaspers in hun eerste interview als directie-duo van The Travel Club en The Travel Company.
De Knoop en Kaspers vormen sinds kort samen de directie van beide bedrijven, die eerder dit jaar werden overgenomen door Bookit Group van investeerder Wim Smit. In TravMagazine #37 doen zij hun plannen uit de doeken.
‘Er is best veel gebeurd de afgelopen anderhalf jaar, maar iedereen zit nog steeds te wachten tot de handel weer echt loskomt. Daarmee is het de perfecte tijd om de handen ineen te slaan en stappen te zetten.’
In juni dit jaar werd bekend dat investeerder Wim Smit 100 procent van de aandelen van The Travel Club had overgenomen van oprichter Jeannie Vincent. Kort daarvoor verwierf Smit alle aandelen van The Travel Company, waar hij al langer meerderheidsaandeelhouder was.
Martine de Knoop (Travel Club) en Don Kaspers (tot medio april 2020 CEO van D-rt) vormen de directie van beide bedrijven. De Knoop doet vooral de commerciële zaken (inkoop, marketing, e-commerce), terwijl Kaspers zich richt op IT, financiën, websites. Op de vraag of ze ooit hadden verwacht een duo-directie te vormen, schieten beide in de lach.
De Knoop: ‘Als je mij dat een jaar geleden had gezegd, had ik vol ongeloof gereageerd, maar ik ben er wel blij mee. Waarom? Ten eerste omdat het een prachtbedrijf is dat op deze manier wordt voortgezet, aangevuld met The Travel Company. Bovendien heb ik in het verleden goed met Don in het ANVR-bestuur samengewerkt. Ik had het slechter kunnen treffen.’
Nou Don, een mooier compliment krijg je niet vandaag.
Kaspers: ‘Voor mij geldt hetzelfde. We zijn elkaar in 2018 tegengekomen in het ANVR-bestuur. We waren altijd al redelijk eensgezind. Ik zat de laatste tijd niet meer direct in de business, maar ben met Wim Smit in contact gekomen om te kijken of we wat zaken konden oppakken, zoals overnames of integraties. De Travel Club stond hoog op het lijstje.’
Om over te nemen?
‘Er waren twee strategische doelen na het overnemen van de oorspronkelijke Bookit Group, bekend van Weekendjeweg en Bungalows.nl. Namelijk groter worden op het gebied van ZRA’s en sterke online aanwezigheid, omdat we daartussen veel synergiemogelijkheden zien. Toen kwam The Travel Club als de ultieme kans boven water. Het was niet de bedoeling dat ik in de directie zou komen, dat is gaandeweg het proces ontstaan. Ik ben er uiteraard wel blij mee.’
De Knoop: ‘Alle plannen die The Travel Club al had, kunnen we nu in een versneld tempo uitvoeren. Ik heb samen met Jeannie de afgelopen vijf jaar het bedrijf groter gemaakt. De strategie die we voor de toekomst hadden uitgezet, kunnen we met deze investeerder verder uitvoeren.’
Hoe ziet die strategie eruit?
De Knoop: ‘We gaan verder met ons streven om de beste serviceorganisatie van Nederland te zijn, voor ondernemers die graag willen ondernemen in de reisindustrie. Dat kunnen ZRA’s zijn, reisbureaus in diverse vormen, maar ook kleine specialistische reisorganisaties met touroperator-activiteiten. Als serviceorganisatie willen we ondernemers op de beste manier faciliteren via diverse formules.’
Dat kun je wel zeggen. Het leek wel of The Travel Club meer formules had dan ZRA’s…
De Knoop (lachend): ‘Nou, dat niet, maar wel een heel verschillend aanbod. Dat komt doordat iedere ondernemer in iedere fase van het ondernemen andere behoeftes heeft. Daar moet je op inspelen. Dat is de reden dat diverse formules zijn ontwikkeld. The Travel Company, met 35 ZRA’s, heeft een eigen formule en is aanvullend. Het bijt elkaar dus niet.’
Lees het complete interview in de zojuist verschenen TravMagazine #37.
Daarin meer over de groeistrategie en de plannen van Wim Smit om kantoren van D-reizen over te nemen.
Foto: Martine de Knoop en Don Kaspers.