
KLM-topman Harm Kreulen verwacht dat KLM eind 2023, uiterlijk begin 2024 weer op het niveau van 2019 is.
Het herstel tekent zich voorzichtig af, zegt Kreulen tegen TravMagazine.
‘De organisatie is kleiner, de kosten zijn omlaag gebracht. De verkopen lopen weer een beetje op. Europa en de Antillen draaien best goed, voornamelijk leisure vervoer.
We hopen nu dat ICA verder opengaat. We hebben in de aankomende winter zes nieuwe ICA-bestemmingen. In het derde en vierde kwartaal moet het zakelijke vervoer ook weer op gang komen. We verwachten in eerste instantie vraag van het Midden- en Klein bedrijf, in een iets later stadium vraag van de grote corporates. Dan rollen we 2022 in.’
Na een dienstverband van 36 jaar en acht maanden zwaait Harm Kreulen per 1 oktober af bij KLM, waar hij (sinds 2011) de langstzittende directeur KLM Nederland ooit was. In een gesprek met TravMagazine zegt hij: ‘Ik werk niet voor KLM, ik bén KLM’er’.
Kreulen wordt per 1 oktober opgevolgd door Bas Gerressen, nu Senior Vice President in de VS.
Op de vraag waarom hij zo lang is gebleven, zegt Kreulen:
‘Luchtvaart is internationaal, dynamisch, never a dull moment. Ik heb in die 36 jaar elf functies gehad. Dat is een van de redenen waarom het altijd uitdagend en vernieuwend is gebleven. KLM is een groot bedrijf, waar je elke vier jaar van baan kunt veranderen.
Ik heb me kunnen ontwikkelen en in elke functie veel van mijn bazen kunnen leren. Soms leer je ook wat je niet moet doen. Je pikt van iedereen wat mee. Daarin heeft KLM me altijd erg gevoed. Dat is het bekende blauwe bloed. Ik heb weleens gezegd: ik werk niet voor KLM, ik bén KLM’er. Dat is ook echt zo. Ik spreek regelmatig oud-collega’s die nog steeds erg betrokken zijn. KLM is een apart bedrijf. Als je er wat langer werkt, gaat het in je bloed zitten, dat raak je nooit meer kwijt. Het is veel meer dan een werkgever.’
Heb je je nooit zorgen gemaakt dat KLM het niet zou redden?
‘Toen we waren begonnen met de vouchers en in gesprek moesten met banken en overheid, toen dacht ik: het is nu wel echt menens. Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat we die support van banken en overheid zouden krijgen, maar we hadden het ook wel echt nodig…’
‘Kreulen maakt z’n zin niet af en vervolgt:
‘Ik heb me absoluut zorgen gemaakt, maar echt heel serieus rekening houden dat KLM ‘belly-up’ zou gaan, dat kon ik me toch niet voorstellen.
Het goede nieuws, en dat geldt niet alleen voor KLM, is dat er nog steeds voor vele partijen in de reisbranche een reden van bestaan is. Er is veel (latente) vraag in de markt. Op de momenten dat het weer kan, gaat men weer reizen, zowel voor leisure als zakelijk. De markt is er, het moet alleen ‘los’ komen. Wanneer er geen markt meer zou zijn, dan zou het beeld heel somber worden.
Op het moment dat we van die kleurcodes af zijn, dat Covid bedwongen is en we weer vrij kunnen reizen, dan komt het allemaal weer terug. Er is bestaansrecht voor vele partijen in de branche, maar we gaan nu wel door een moeilijke periode.’
Lees het complete interview met Harm Kreulen in TravMagazine #31.