
KLM noteerde in het tweede kwartaal van dit jaar fors meer passagiers. Het waren er 2,2 miljoen. Dat is meer dan in het eerste kwartaal en zelfs vier keer meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.
Het hogere aantal passagiers leidde echter niet tot winst. In het tweede kwartaal had KLM een verlies van 185 miljoen euro, blijkt uit de cijfers die het vliegconcern vrijdag publiceerde.
Overigens, in het tweede kwartaal van 2019, in de pre-coronatijd, telde KLM 9,2 miljoen passagiers.
KLM behaalde in april, mei en juni dit jaar een omzet van 1,2 miljard euro. In dezelfde maanden vorig jaar, tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis, kwam KLM niet verder dan 701 miljoen euro omzet.
‘De resultaten van het eerste halfjaar laten een nogal divers beeld zien, maar de eerste tekenen van herstel zijn duidelijk zichtbaar’, zegt KLM-topman Pieter Elbers in een toelichting.
‘Met name in de eerste maanden heeft het totale passagiersvervoer te maken met een vertraging in het herstel. Tegelijkertijd zie je onverkort sterke vrachtresultaten, een scherpe focus op de kosten, NOW-steun en vanaf de zomerperiode ook herstel van het Europese passagiersvervoer. De coronacrisis duurt langer en verloopt grilliger dan verwacht. Het is daarom des te belangrijker om als bedrijf wendbaar en innovatief te zijn en blijven. Dat doen we onder andere door het netwerk uit te breiden met bestemmingen waar we het eerste herstel van de vraag verwachten.’
Elbers: ‘De wendbaarheid, veerkracht en veelheid aan initiatieven van KLM-collega’s in de afgelopen zes maanden hebben ons geholpen de verliezen te beperken. Daarnaast wordt er blijvend geïnvesteerd in digitalisering, klantenservice, duurzaamheid en product om te zorgen dat KLM gereed is voor de weg naar herstel.’
KLM schrijft voor het zesde kwartaal op rij rode cijfers. In het vierde kwartaal van 2019, pre-corona, werd voor de laatste keer winst genoteerd.
Volgens financieel directeur Steven Zaat is er verbetering op komst. Hij liet doorschemeren dat in het lopende derde kwartaal wellicht alweer winst in het vooruitzicht is, maar dan voor aftrek van belastingen, rentebetalingen en afschrijvingen.
KLM heeft sinds het uitbreken van de coronacrisis flink op de kosten gelet. Zo verdwenen duizenden banen.
Daarnaast kreeg KLM staatssteun ter waarde van 3,4 miljard euro, bestaande uit leningen en een garantiestelling van een consortium van banken. Daarvan heeft KLM volgens Elbers nu 1 miljard gebruikt.
De boekingen voor deze zomer lopen weer binnen, mede door de nieuwe aanpak van de reisadviezen. Bovendien zijn gevaccineerde Amerikanen weer welkom in de Europese Unie.
In de zomer, met de drukke maanden juli en augustus rekent moederbedrijf Air France-KLM op een bezetting van 60 tot 70 procent.
De Nederlandse regering voert nog wel overleg met de Europese Commissie over de voorwaarden van een nieuw steunpakket voor KLM. Dat extra kapitaal is nodig omdat de schulden van Air France-KLM circa 3,6 miljard euro hoger zijn dan de eigen bezittingen.
De combinatie Air France-KLM noteerde in het tweede kwartaal een verlies van 1,5 miljard euro. Dat is net zoveel als in het eerste kwartaal. Air France en KLM had in heel 2020 een recordverlies van 7 miljard euro. (Foto KLM).