
De reorganisatie van de Amerikaanse autoverhuurder Hertz, die momenteel nog onder Chapter 11 faillissementsbescherming valt, ligt goed op koers.
Een rechtbank in de VS heeft het reorganisatieplan van Hertz geaccepteerd, zo heeft de autoverhuurder bekendgemaakt.
Het bedrijf kan mogelijk per 30 juni dit jaar de Chapter 11-status achter zich laten. Het bedrijf maakte sinds mei 2020 gebruik van dit reddingscherm dat beschermde tegen schuldeisers.
Hertz zegt de beschermingsconstructie te kunnen verlaten met een sterkere balans en meer financiële flexibiliteit dan voor de coronacrisis.
Het doel van het proces was om schulden van meer dan 5 miljard dollar af te bouwen, inclusief alle bedrijfsschulden van Hertz Europa.
Daarnaast moest er ruim 2,2 miljard dollar aan liquiditeit komen, Dat is gelukt via enkele miljarden aan leningen.
Hertz belooft dat alle schuldeisers volledig worden afbetaald. Voor bestaande aandeelhouders is er meer dan 1 miljard dollar voor hun waardepapieren.
Bescherming
Hertz vroeg in mei vorig jaar zelf faillissement aan in de Verenigde Staten en Canada en deed een vrijwillige aanvraag voor bescherming onder Chapter 11. Dat betekende dat de onderneming onder toezicht van de overheid mocht proberen te herstructureren of te reorganiseren.
De aanvraag gold alleen voor Noord-Amerika en was niet van toepassing op belangrijke markten als Europa, Australië en Nieuw-Zeeland.
Hertz kampte al voor het uitbreken van de coronacrisis met hoge schulden. De crisis zelf heeft vervolgens het laatste duwtje gegeven.
Overigens is de Chapter 11 faillissementsbescherming in Europa niet van toepassing geweest.
Juiste moment
De terugkeer van Hertz uit faillissementsbescherming komt op het juiste moment, aangezien de vraag naar reizen momenteel weer toeneemt, met als gevolg dat er veel vraag is naar huurauto’s.
Hertz exploiteert wereldwijd diverse merken. Naast het hoofdmerk Hertz zijn er ook Dollar, Firefly en Thrifty. Het autoverhuurbedrijf is actief in Noord-Amerika, Europa, het Caribisch gebied, Latijns-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland.
Hertz noteerde in 2020 een verlies van 1,4 miljard euro. De omzet was 4,4 miljard euro, ruim de helft minder (56 procent) dan een jaar ervoor.
De vloot van Hertz liet vorig jaar wereldwijd bijna een halvering zien van 680.000 naar circa 380.000 voertuigen. (Foto Shutterstock).