
René Klawer, founder van de Reisspecialisten Groep, heeft met een ingezonden brief gereageerd op het interview in NRC van 22 mei met de voormalige directieleden/eigenaren van D-rt Groep/d-reizen.
Tijdens het kort geding tegen de voormalige eigenaren van d-reizen citeerde de advocaat van de curatoren dinsdag uit de brief.
Klawer stuurde een kopie van zijn brief naar TravMagazine.
‘Waarschijnlijk samen met een deel van de 1.150 in onzekerheid verkerende medewerkers van het failliete d-reizen en ook iedereen in de reissector heb ik het ‘tranentrekkende’ interview met Jan Henne De Dijn en Marije Haeck, de voormalige directie van d-reizen, in NRC van zaterdag 22 mei gelezen.
Dat het faillissement van d-reizen veroorzaakt is door de coronacrisis die de reissector het zwaarst en het meest langdurig vol geraakt heeft, lijkt een al te gemakkelijke conclusie die helaas klakkeloos door de interviewer wordt overgenomen.
Dit faillissement is veroorzaakt door ondoorzichtige transacties en verkeerde inschattingen over uitkeringen uit het SGR Voucherfonds door de directie van d-reizen, Henne De Dijn en Haeck.
D-reizen is, met alle respect, niets meer of minder dan een reisbureauketen. De reisbureaus verkopen in hoofdzaak reizen van touroperators zoals TUI, Corendon, de Jong Intra en specialistische reisorganisaties zoals Zeetours en Silverjet. Deze touroperators voeren voor eigen rekening en risico reizen uit met vele financiële verplichtingen aan hotels, vakantie-accommodaties, luchtvaartmaatschappijen en andere vervoersmaatschappijen, alsook aan consumenten.
De betalingen die de klant aan reisbureaus doet, behoren de touroperators toe. En als de reis niet kan worden uitgevoerd zoals tijdens de coronapandemie, is het de touroperator weer die de reissom aan de klant moet terugbetalen.
Reisbureaus zoals d-reizen ontvangen middels provisie een vergoeding voor hun bemiddeling. D-reizen heeft zich niet aan de afspraken gehouden door ontvangen klantgelden niet af te dragen aan de touroperators en door annulering van de reis ten gevolge van de coronacrisis deze gelden evenmin terug te betalen aan de klant.
Om mevrouw Haeck te citeren, was het door d-reizen van de klant ontvangen- en ten onrechte niet aan de touroperator doorbetaalde geld gebruikt ‘om de tent draaiende te houden’.
Waarschijnlijk was de redenering van de directie van d-reizen in het voorjaar van 2020 dat de coronacrisis snel voorbij zou zijn, met de verwachting dat de versoepelingen van de reisadviezen aanstaande waren. Dat was, zoals wij weten, een heel foute inschatting.
Het Voucherfonds waar de directie van d-reizen op hoopte, is pas in maart 2021 rondgekomen en de gesprekken over dat Voucherfonds met de Nederlandse overheid zijn eerst in het najaar van 2020 van start gegaan. Merkwaardig dat de directie van d-reizen al in de zomer van 2020 zijn hoop om te overleven heeft gevestigd op een fonds dat toen nog niet eens was bedacht.
Eveneens merkwaardig dat de directie van d-reizen in strijd met de spelregels eigen vouchers (door haar aangemerkt als ‘nul-vouchers’) is gaan uitgeven terwijl de touroperators van niets wisten. Niet wisten dat de klant al aan d-reizen betaald had of er van uitgingen dat de klant al door d-reizen was terugbetaald.
Het resultaat van dit handelen is dat touroperators nu alsnog geld aan de klant (via SGR) moeten gaan betalen: geld dat zij van d-reizen hadden moeten krijgen, maar nooit hebben ontvangen. Dat de directie van d-reizen gokte op uitkering van de door d-reizen zelf (ten onterechte) uitgegeven (en derhalve ongedekte) eigen reisvouchers door het SGR Voucherfonds kan gewoon niet waar zijn.
Want deze door D-reizen uitgegeven eigen ‘nul-vouchers’ zijn in het hele jaar 2020 vanaf het begin van de coronacrisis en de daarmee samenvallende reisbeperkingen, ondanks herhaalde waarschuwingen van diverse zijden dat dit niet mocht, uitgegeven. Dit terwijl de voorwaarden waaronder het Voucherfonds leningen kon gaan verstrekken eerst in maart 2021 bekend zijn geworden.
Een kort geding tegen het SGR Voucherfonds en de Nederlandse Staat, die ondertussen een garantie in de vorm van een lening van € 400 miljoen aan het SGR Voucherfonds had gegeven, leidde in maart 2021 tot een uitspraak van de rechter die d-reizen op alle fronten in het ongelijk heeft gesteld.
D-reizen heeft net zoals alle ondernemingen binnen de reissector, gelijk aan alle door de coronacrisis getroffen ondernemingen, zowel NOW (de tegemoetkoming voor de personeelskosten) als TVL (voor de tegemoetkoming in de vaste lasten) ontvangen. De directie van d-reizen heeft in december 2020, midden in de coronacrisis, middels een management buy-out (MBO) het bedrijf van de Duitse eigenaar, de RTG groep, overgenomen. Deze overname is nog in duisternis gehuld. Klantgelden zijn door d-reizen gebruikt voor andere zaken dan waar het voor bedoeld is.
Het ‘huilverhaal’ in NRC van de twee voormalig directeuren is uiterst eenzijdig en zou een vervolg moeten krijgen door hoor-en wederhoor toe te passen en andere betrokken partijen uit de reissector uitvoeriger aan het woord te laten.
Het faillissement van d-reizen lijkt veroorzaakt door mismanagement, verkeerde inschattingen, onvoldoende kennis van de reissector en hopen tegen beter weten in. Laten we hopen dat een groot aantal medewerkers van d-reizen, nu de curatoren overeenstemming hebben bereikt met Prijsvrij daar weer een baan krijgen. In Prijsvrij wordt geparticipeerd door het grote Duitse supermarkt- en ook reisconcern Rewe.
Ik ben op geen enkele wijze direct betrokkene, maar ben door mijn langdurige werk in de reissector en erelid van de ANVR goed op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de sector.
Omdat het faillissement van d-reizen de reissector onnodig schaadt, heb ik op het eenzijdige en met feitelijke onjuistheden gelardeerde interview met Henne De Dijn en Haeck gereageerd. De reissector met alle betrokken en keihard werkende reisbedrijven en gepassioneerde medewerkers verdient beter, juist nu er licht aan de horizon is met het successieve openstellen van steeds meer vakantielanden, onderweg naar een zonniger toekomst voor die reisbedrijven en vooral een zonnige vakantie voor alle klanten.’
René Klawer
Founder Reisspecialisten Groep
(Foto Shutterstock).
Perfect verwoord René! Schandalig hoe met de touroperator gelden is omgegaan. Dit vraagt om vervolgacties. Ik leef enorm met de reisbranche mee. Sterkte allemaal. Groeten Marja
100% mee eens, René. Hier zijn malversaties gepleegd die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik zou graag zien dat deze voormalige directieleden worden aangeklaagd wegens verduistering, want dat is wat hier aan de hand is. Ik mag hopen en aannemen dat het SGR en het ANVR hier tegen gaan optreden. Zo veel collega’s die nu op straat staan, het is ongehoord, onmenselijk en crimineel.