
Namens de ANVR heeft bestuurslid Martine de Knoop vrijdag in gesprek met kabinetsinformateur Mariëtte Hamer nogmaals aangedrongen op enkele concrete steunmaatregelen voor de reisbranche. ‘Het was een goed gesprek, dat een half uur langer duurde dan gepland.’
In het kader van de kabinetsformatie had informateur Hamer de hele vrijdag vertegenwoordigers uit diverse geledingen van de maatschappij uitgenodigd voor een gesprek in Den Haag. Martine de Knoop, naast ANVR-bestuurslid ook commercieel directeur van The Travel Club, maakte deel uit van een selecte delegatie van ondernemers, onder aanvoering van Jacco Vonhoff, voorzitter van MKB Nederland.
De Knoop was niet de enige die bij de informateur langsging. Later op de vrijdagmiddag stonden fractievoorzitter Kaag (D66) en Rutte (VVD) bij Hamer op de stoep.
Herstel
Hamer wilde met de ondernemers van gedachten wisselen over hun plannen om uit de crisis te komen. Hierbij ging het om plannen voor de lange- en korte termijn.
‘Bij de lange termijn wilde Hamer graag weten hoeveel jaar de sector nodig heeft om te herstellen maar ook wat de sector denkt te kunnen investeren als het gaat om grote transities zoals duurzaamheid en digitalisering. Zaken die hierbij aan de orde zijn gekomen zijn onze ambities als branche op het gebied van duurzaamheid, en de bijbehorende overheidssteun die hierbij wenselijk is’, zegt De Knoop.
Eenvoudig
Voor de korte termijn presenteerde De Knoop een ANVR-plan met noodzakelijke extra staatssteun. Volgens haar is het plan eenvoudig, haalbaar en uitvoerbaar.
Een paar punten:
-Het doortrekken van de generieke NOW/TVL maatregelen tot het einde van 2021.
-Een eenmalige vergoeding van 6 procent annuleringskosten voor het tweede kwartaal van 2021.
-Een tegemoetkoming voor reisbedrijven die niet in aanmerking komen voor TVL (tegemoetkoming vaste lasten, red.). Dit helpt vooral de kleine reisbedrijven die – ten onrechte- bij de NOW en TVL buiten de boot vallen.
Een deel van de genoemde punten valt nog onder het huidige demissionaire kabinet, zoals het voortzetten van bestaande maatregelen. ‘Maar als er zaken blijven liggen, dan kunnen die volgens de informateur worden doorgeschoven naar een volgend kabinet.’
Regeerakkoord
De ANVR heeft ook een brief met aandachtspunten/wensenlijstje opgesteld voor beleid ten aanzien van toerisme en luchtvaart, met tekstsuggesties voor een eventueel volgend regeerakkoord.
In zes pagina’s beschrijft de ANVR de relatie tussen uitgaand toerisme en de overheid in de periode 2021-2025.
Per onderdeel geeft de brancheorganisatie tekstadviezen in de hoop dat deze in een nieuw regeerakkoord worden opgenomen en waarmee een volgend kabinet aan de slag kan.
Minister van Toerisme
Belangrijk punt is het economisch belang van toerisme.
‘Toerisme is een banenmotor in zowel Nederland als op de bestemmingen, toerisme verbetert de koopkracht van mensen op de bestemmingen. Uitgaven in het kader van toerisme zijn in belangrijke mate een alternatief voor noodhulp aan lokale economieën.’
De ANVR pleit daarom voor het benoemen van een minister van Toerisme.
Daarnaast vindt de ANVR herziening van de Luchtvaartnota noodzakelijk, aangezien veel cijfers hierin zijn achterhaald door de coronacrisis.
De ANVR benadrukt het belang van leisure-bestemmingen, die post-corona als eerste weer worden hervat. ‘In het nieuwe luchtvaartbeleid dient de luchtvaartreiziger centraal te worden gesteld. Meer dan twee derde van de Nederlandse passagiers heeft een leisure-motief: dit moet bepalend zijn voor de nieuwe beleidsuitgangspunten.’
Een ander tekstadvies van de ANVR aan het nieuw te vormen kabinet heeft betrekking op duurzaamheid.
‘Het kabinet geeft haar brede én volledige steun aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart. Het kabinet zal de innovatieregeling Duurzame Luchtvaart financieel ondersteunen en de bijmengverplichting wettelijk vastleggen.’
Daarnaast pleit de ANVR, naast het nationale beleid, ook voor regionaal beleid op het gebied van luchtvaart. In het overleg moet plaats zijn voor bewoners en reisorganisaties.
Tickettax
In het verlengde daarvan wordt gepleit voor waardering en prioriteit voor maatschappijen die slim en duurzaam vliegen.
De ANVR geeft het advies de huidige tickettax aan te passen.
‘In plaats van een heffing per opstappende passagier, wordt een heffing per vliegtuig ingevoerd, waarbij zuinige en relatief stille vliegtuigen een lagere heffing betalen. Zo betalen per saldo alle passagiers een eerlijke bijdrage en wordt zuinig en stil vliegen gestimuleerd.’
Een ander punt betreft de nachtslots, onder het motto: kijk naar geluid en niet naar aantallen.
‘Het kabinet ontwikkelt samen met de sector een nieuw beleid ten aanzien van nachtbewegingen waarbij niet de aantallen nachtvluchten maar de feitelijke hinder moet bepalend is voor het aantal nachtslots. Maatschappijen die hun stille vliegtuigen inzetten in de vroege ochtend krijgen voorrang bij het verdelen van slots.’
Trein
De trein wordt aangeprezen als goed alternatief voor kortere afstanden binnen Europa, met als conclusie: investeer hierin.
‘Het kabinet neemt maatregelen om binnen enkele jaren het vliegverkeer op de korte afstanden drastisch te beperken. De ambitie en met name het tempo voor het realiseren van hogesnelheidslijnen zal hiertoe fors worden verhoogd.’
Een bekend punt is het plan om een ticketgarantiefonds te realiseren waarop consumenten aanspraak kunnen maken als een airline omvalt.
‘De ANVR adviseert ook de Europese pakketreizen richtlijn te herzien. Deze legt in situaties van overmacht alle risico’s bij reisorganisatoren. In extreme situaties zoals de corona-pandemie leidt dit tot onacceptabele risico’s voor de reisbranche. Het kabinet pleit voor aanpassing van de Europese wetgeving door in die situaties de terugbetaling te beperken tot de annuleringskosten volgens de voorwaarden van de reisorganisator.’
Tenslotte adviseert dat een volgend kabinet zich blijft inzetten voor het realiseren van een efficiëntere Europese luchtverkeersleiding (Single European Sky).