
Erik van der Waard (Internoord Travel Group) heeft de internetactiviteiten uit de failliete boedel van Reisburo Friesland in Harlingen van de curator gekocht.
Het gaat onder andere om een groot aantal domeinnamen waar het reisbureau uit Harlingen behoorlijk actief mee was in de online reisverkoop.
‘Er is een behoorlijk gat gevallen in noordwest hoek van Friesland en dan vooral in de omgeving Harlingen en Franeker’, zegt Van der Waard.
‘Daar zijn onlangs omzetmatig gezien twee grote stenen kantoren weggevallen. De internetactiviteiten van Reisburo Harlingen waren qua omvang en qua reuring nadrukkelijk aanwezig in ‘het Friese’. De zaken die nu uit de boedel beschikbaar kwamen, passen uitstekend binnen onze online activiteiten. Wij hebben een eigen afdeling ICT in Leeuwarden en mijn compagnon in onze online BV, Dennis Visser, regelt belangen en initiatieven met betrekking tot de technische zaken. Alles wordt verhuisd naar de Internoord Travel Group. Dennis neemt het vanaf daar verder voor zijn rekening en zal onze webbouwers ermee aan de slag laten gaan.’
Winkels
Op de vraag of van der Waard zich helemaal op online wil gaan richten, is hij duidelijk: ‘We hebben daar behoorlijk in geïnvesteerd de laatste jaren omdat wij denken dat het een essentiële aanvulling op omzet is die we binnen onze catchment area niet kunnen bereiken met de fysieke winkels, of we zouden ons in die gebieden moeten gaan vestigen, maar dat is op dit moment geen optie. Wij geloven echter wel sterk in de combinatie ‘clicks en bricks’, dus in mijn optiek is het zaak om in je winkel sturing aan te brengen qua doelgroep, zodat je daar nog mooie marges kunt draaien. De rest zou dan zo veel mogelijk op het web moeten binnenkomen. Daarnaast willen we onze partner Groningen Airport Eelde alle steun kunnen blijven geven met betrekking tot online verkoop, zodat we ons steentje kunnen bijdragen aan behoud van de Airport die mega belangrijk is voor het Noorden. Maar de reiswinkel zal in trek blijven en dus onderdeel van het hele business-model blijven. Wellicht zal die zelfs populairder zijn dan pre-corona.’
Voorraad
Van der Waard: ‘Wel willen we graag nog veel meer uit een eigen voorraad verkopen en nog minder afhankelijk worden van leveranciers, die aan alle kanten signalen afgeven dat ze ons alleen als onmisbare aanvulling van de omzet zien en amper de moeite nemen überhaupt de dialoog te zoeken over hoe we samen brood kunnen verdienen en kunnen overleven. Wij hopen dan ook dat deze overname van online zaken straks iets zal kunnen bijdragen aan omzetuitbreiding zodat we sneller de schade kunnen herstellen die we oplopen in deze bizarre tijd, die hopelijk grotendeels achter ons ligt.’
‘Wie het volhoudt en overleeft, zal straks ongetwijfeld ook weer veel kansen gaan krijgen. Reizen blijft populair, daar heb ik geen enkele twijfel over’, zegt Van der Waard.
‘Dus zodra de wereld weer op groen gaat, zullen we er klaar voor zijn. Wie er dan nog is, hangt af van hoe lang het duurt voordat de wereld weer op groen gaat. Laten we in hemelsnaam hopen dat we daar niet al te lang meer op hoeven te wachten, want de gifbeker is wat mij betreft diep genoeg geweest inmiddels.’