
De ANVR wil dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het belang van vakantiereizen meeneemt in de nieuwe Luchtvaartnota.
Het ministerie heeft een ‘notitie reikwijdte en detailniveau’ (NRD) opgesteld. Deze bevat de uitgangspunten voor de milieueffectrapportage (MER), waarin de gevolgen van het nieuwe luchtvaartbeleid voor de leefomgeving in kaart worden gebracht.
Vóór dat dit project is afgerond, wil de ANVR het belang van vakantiereizen sterk benadrukken. Als deze reizen nu niet worden meegenomen in de NRD en in de milieueffectrapportage, is de kans groot dat deze een ondergeschikte plaats krijgen in de Luchtvaartnota, zegt adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR).
Zakenreizen
In de NRD worden de zeven belangrijkste thema’s voor de Luchtvaartnota beschreven. ‘Maar volgens ons ontbreekt de vraag waarom Nederlanders reizen en hiervoor dan kiezen voor vervoer per vliegtuig.’
‘Voor business travel is de noodzaak duidelijk. Nederland is een handelsnatie en er moeten buitenlandse klanten en vestigingen worden bezocht. Terecht wordt business travel dan ook als één van de belangrijkste thema’s genoemd.’
Maar dat is anders bij toeristisch vervoer. Schut: ‘Meer dan de helft van de passagiers heeft, zowel bij netwerkcarriers als bij point-to-point vervoer per vliegtuig, een leisure motief. Meer dan tweederde van de passagiers op Schiphol zijn leisure=passagiers. En dit leisure=vervoer is groeiende in volume én in percentage. Vreemd genoeg ontbreekt dit leisure reismotief volledig in de notitie reikwijdte en detailniveau.’
Snel
De keuze voor het vliegtuig is volgens Schut niet voor niets. Zowel voor vrije tijd als voor business is vliegen de snelste, veiligste en economisch meest voordelige oplossing. En voor bestemmingen buiten Europa vrijwel altijd zelfs de enige transportmogelijkheid. Juist dankzij de combinatie leisure en business kunnen deze bestemmingen rendabel worden gevlogen.
Het belang van leisure is volgens de ANVR duidelijk: 83 procent van de Nederlanders gaat jaarlijks op vakantie. Van deze vakanties wordt 56 procent in het buitenland doorgebracht. Het aandeel buitenlandse vakanties van Nederlanders is hoger dan in vele andere Europese landen. Nederlandse vakantiegangers ondernemen jaarlijks gemiddeld meer dan 2,8 vakanties per persoon.
Ontspanning
Voor Nederlanders is vakantie zeer belangrijk; het geeft immers -in welke vorm ook- de mogelijkheid tot ontspanning. Ook draagt vakantie bij aan reflectie en afstand nemen tot het werk. En kom je tijdens het reizen in aanraking met andere volken en culturen. Onderzoek toont dan ook aan dat reizen je verrijkt en meer bijdraagt aan je geluk dan bezit. Niet voor niets zijn vakantiedagen en vakantiegeld wettelijk vastgelegd, aldus de ANVR.
Leisure travel levert ook een belangrijke economische bijdrage aan Nederland. Eerder onderzoek van ANVR en ABN-Amro liet al zien dat uitgaand toerisme voor 7 miljard euro bijdraagt aan de Nederlandse economie. Dat is goed voor 1 procent van het bruto binnenlands product. De sector is goed voor werkgelegenheid van 40.000 mensen. Van de totale uitgaven voor een buitenlandse reis blijft 29 procent ín Nederland. Dat is volgens de ANVR hoger dan bij menig consumptiegoed.
Bestedingen
Ook het geld van leisure-reizigers wordt in het buitenland goed besteed. Met een bijdrage van gemiddeld meer dan 10 procent aan het GDP behoort toerisme mondiaal tot de top 3 van belangrijkste sectoren. In derdewereldlanden is toerisme zelfs de sterkst groeiende bron van werkgelegenheid. Bestedingen van toeristen dragen direct en 100 procent bij aan de economische groei van ontwikkelingslanden.
Vanwege het belang van business én leisure-vervoer voor passagiers stelt de ANVR voor om slim en duurzaam vervoer van Nederlanders naar familie/vrienden of een vakantiebestemming toe te voegen aan de belangrijkste thema’s voor de luchtvaart in Nederland in de periode 2020-2050.