
In Australië en Singapore mogen geen vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX 8 meer opstijgen of landen. Het verbod geldt volgens de luchtvaartautoriteiten tot meer informatie is verzameld en de veiligheidsrisico’s opnieuw ingeschat kunnen worden, meldt het Duitse persbureau dpa.
Aanleiding is het neerstorten van een toestel van Ethiopian Airlines afgelopen zondag, de tweede crash met een Boeing 737 MAX 8 binnen enkele maanden.
De getroffen airlines in Australië zijn Silk Air uit Singapore en Fiji Airways, die beide met de 737 MAX 8 naar Australië vliegen. Australische maatschappijen vliegen niet met dit type toestel.
Op de luchthaven van Singapore, een van de grootste airports in de wereld, zijn meerdere maatschappijen getroffen. Hier gaat het onder andere om China Southern, Thai Lion, Garuda, Silk Air en Shandong die met de 737 MAX 8 vliegen. Met meer dan 60 miljoen passagiers per jaar behoort Changi Airport van Singapore tot de 20 grootste in de wereld.
De Amerikaanse toezichthouder op de luchtvaart FAA had maandag juist verklaard dat de Boeing 737 MAX 8 kan blijven vliegen. In een advies aan internationale luchtvaartorganisaties heeft de FAA het toestel als ‘luchtwaardig’ bestempeld.
Vliegtuigbouwer Boeing laat in een verklaring op zijn website weten dat samen met de FAA aan verbeteringen aan de software wordt gewerkt. Die nieuwe software moet de komende weken voor de hele 737 MAX-vloot beschikbaar komen.
TUI Nederland, dat drie toestellen van het type 737 MAX 8 in gebruik heeft, liet zondag weten voorlopig door te vliegen met de toestellen, maar de ontwikkelingen op de voet te volgen.
Corendon Dutch Airlines heeft het type Boeing nog niet in gebruik. Het eerste toestel wordt in juni verwacht. De Turkse zustermaatschappij van Corendon heeft nu al een 737 MAX in gebruik, maar dat toestel staat voorlopig niet ingepland op de vakantievluchten van de Nederlandse maatschappij. (Foto: Boeing).