
De Nederlandse Staat zit zijn kersverse staatsdeelneming in Air France-KLM dwars met een vliegbelasting. ‘Straks zitten er meer belastingen op een vliegticket dan de werkelijke kosten’, zegt KLM-topman Pieter Elbers in de Telegraaf.
Elbers was samen met andere CEO’s aanwezig op een luchtvaartcongres in Brussel. Hij waarschuwde daar voor het plan een Europese vliegbelasting in te voeren, een plan van staatssecretaris Snel van Financiën (D66).
De Nederlandse overheid wil 200 miljoen euro ophalen met de vliegtaks, waarvan circa 150 miljoen voor rekening van KLM komt. Deze belasting slokt, samen met bestaande heffingen, volgens Elbers straks naar schatting 30 procent van de KLM-winst op. Elbers pleitte samen met zijn collega’s voor een slimmere oplossing, namelijk efficiëntere vliegroutes. Luchtvaartmaatschappijen vliegen niet in een rechte lijn van A naar B, omdat stukken niet toegankelijk zijn in verband met natuur of militaire doeleinden. Bovendien moet er rekening worden gehouden met de grenzen van alle Europese landen in de lucht. Dat kost de sector jaarlijks 10 miljard euro.
‘Een Europese vliegtaks is geen goed idee’, zo reageerde Elbers op het initiatief van staatssecretaris Snel, die in juni een conferentie houdt om een Europese vliegtaks van de grond te krijgen. ‘We hebben al het Europese emissiehandelssysteem ETS, daarboven nog het mondiale belastingsysteem Corsia en duurdere havengelden op Schiphol. Dat is een stapeling van systemen, die onze winstgevendheid aantast.’
Als de vliegtaks in de plaats komt van het huidige ETS-systeem, dan is het een ander verhaal, stelde Elbers. ‘Het milieu wordt er niet beter van. Want een belasting bovenop een andere belastingen zorgt er voor dat we niet kunnen investeren in zuinigere vliegtuigen of bio-kerosine.’
Baan
De Telegraaf vroeg aan Willie Walsh, de eigenzinnige CEO van de International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van onder andere British Airways en Iberia, of hij Elbers de afgelopen weken nog een baan had aangeboden, tijdens zijn onenigheid met topman Ben Smith van Air France-KLM. Walsh: ‘Nee, maar Pieter is een uitstekende leider. Als ik het voor het zeggen had, dan maakte ik hem de baas van Air France-KLM.’
Michael O’Leary van Ryanair liet zich tegenover de krant laatdunkend uit over de stap van de Nederlandse overheid om een belang van 14 procent in Air France-KLM te kopen. ‘Air France KLM dreigt achterop te raken en over te schieten. IAG en Lufthansa hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet, met overnames en het ontwikkelen van prijsvechters op de lange afstand. Zij zijn bezig met de markt, bij Air France-KLM zijn ze met elkaar aan het ruziën. Prima, dan zijn ze niet bezig met de concurrentie. Voor ons alleen maar gunstig.’