
Na een aarzelende start rekent Alltours-topman Willi Verhuven op een goed boekjaar met een stijgende omzet. Turkije wordt goed geboekt. De sterkste groei komt uit de online kanalen, stelde Verhuven tijdens de traditionele persconferentie van Alltours aan het begin van de ITB.
Net als bij de andere touroperators had ook Alltours in november en december te maken met een achterblijvende vraag voor zomer 2019. Daar is nu een omslag in gekomen. In januari trok de vraag sterk aan en in februari werd zelfs weer beter geboekt dan vorig jaar. De boekingen in Nederland laten sinds februari een forse plus zien.
Voor het hele bedrijf rekent Verhuven voor dit jaar op 5,6 procent meer omzet en 3,2 procent meer passagiers.
Verhuven signaleert een lichte verschuiving in boekingskanalen. Afgelopen jaar ging 70 procent van de verkoop via reisbureaus en werd 30 procent online geboekt. Dit jaar zal de online verkoop verder toenemen, stelde Verhuven, die geen cijfers noemde.
De boekingen via de eigen website zijn maar een deel van de online verkoop van Alltours. De groei komt vooral van de online travel agents (OTA’s). Dat geldt ook voor de Nederlandse markt, waar Alltours recent nog zijn buitendienst sales schrapte.
Groei
Turkije is komende zomer de grootste groeibestemming van Alltours, met twee keer zoveel passagiers. Sterk punt van Turkije is volgens Verhuven nog steeds de goede prijs-kwaliteitverhouding, al gaan ook in Turkije de prijzen omhoog. Mede daardoor rekent Alltours op een hogere omzet en meer passagiers.
Mallorca, een kernbestemming van Alltours, ontwikkelt zich mede door de eigen hotelketen Allsun, erg goed. De vraag naar de Canarische Eilanden, die in de winter met prijsverlagingen de vraag op niveau probeerden te houden, blijft voor zomer 2019 nog achter.
Foto: Willi Verhuven, oprichter en eigenaar van Alltours (Archieffoto: TravMagazine).