
De aankoop van ruim 12 procent van de aandelen in Air France-KLM is geen eerste stap van het kabinet om KLM terug te kopen. Dat benadrukte minister van Financiën Wobke Hoekstra dinsdagavond in het tv-programma Jinek.
Enkele uren daarvoor had Hoekstra in een extra persconferentie bekend gemaakt dat de Nederlandse staat 12,68 procent van de aandelen in de holding Air France-KLM had gekocht, voor een bedrag van 680 miljoen euro. Dat aandeel wordt nog uitgebreid naar 14 procent. De Franse staat heeft 14,3 procent van de aandelen Air France-KLM.
‘Dit is geen traject om KLM los te maken, integendeel. We doen dit ook niet voor het oranjegevoel, maar omdat we vinden dat hiermee vitale Nederlandse belangen zijn gemoeid.’
De mededeling dat de Nederlandse staat aandelen Air France-KLM heeft gekocht, komt een week nadat bekend werd dat Pieter Elbers mag aanblijven als CEO van KLM. Hiermee werd een periode van interne bonje bij Air France-KLM afgesloten, aangezien topman Ben Smith hem aanvankelijk kwijt wilde.
Volgens minister Hoekstra, die op 15 februari nog een ‘pittig gesprek’ met Smith had toen deze op bezoek was in Nederland, is het kabinet al maanden bezig met de aandelenkoop. Maar vijf dagen na het gesprek met Smith begon Nederland met de aankoop van de eerste aandelen in Air France-KLM.
De Nederlandse staat bezat al bijna 6 procent aandelen in alleen KLM. ‘Met de recente aankoop van ruim 12 procent in de holding kunnen we de Nederlandse belangen beter verdedigen.
Schiphol is belangrijk voor de middelgrote open economie die we hebben, met ruim 100.000 banen rond Schiphol.’
‘Met de aankoop van de aandelen willen we ons commitment voor de hele onderneming onderstrepen, ook omdat we vinden dat de holding het beter moet gaan doen en de Nederlandse en Franse belangen gelijkwaardig vertegenwoordigd moeten zijn. Bij de resultaten over 2018 zag je de scheefgroei dat KLM ruim 1 miljard had verdiend, tegen 266 miljoen bij Air France.’
De Fransen werden dinsdagavond telefonisch van de aandelenaankoop op de hoogte gesteld. Op de vraag of ze boos reageerden, antwoordde Hoekstra: ‘De telefoon werd er niet meteen op de haak gesmeten.’
Pilotenvakbond VNV liet dinsdagavond weten er juist voor te waken dat Air France-KLM geen staatsbedrijf wordt. ‘Air France-KLM moet concurrerend blijven in de luchtvaart. Een staatsbedrijf kan een cultuur oproepen waarin men het wel rustig aan kan doen.’
Foto: Minister Wobke Hoekstra bij Jinek.
Goed gedaan. We laten de kip met gouden eieren toch niet slachten door de arrogante Franse haan.