
De herbenoeming van Pieter Elbers tot CEO van KLM is nog geen gelopen race. Zondag meldde de gezaghebbende Franse zakenkrant La Tribune uit betrouwbare bron dat er een akkoord zou zijn over diens herbenoeming, maar de Telegraaf meldt maandag dat de onderhandelingen over de bestuursstructuur en de positie van Elbers nog in volle gang zijn.
Volgens de krant praten het bestuur van moederconcern Air France-KLM en de raad van commissarissen van KLM maandag verder over een herbenoeming van Elbers. Daarbij lijkt het er vooral om te gaan welk ‘wisselgeld’ betaald moet worden.
Zo is de raad van commissarissen van KLM erop tegen dat bestuursvoorzitter Ben Smith van Air France-KLM in de raad komt. Als compromis wordt waarschijnlijk niet-uitvoerend voorzitter Anne-Marie Couderc van de holding naar voren geschoven.
Een ander compromis zou bestaan uit het verder integreren van beide airlines. Omdat de meeste integratie op het gebied van verkoop, IT en vlootaankoop al is bereikt, vrezen insiders voor andere toezeggingen die de bedrijfsvoering van KLM kunnen raken, aldus de Telegraaf, die luchtvaartadviseur Ruud Jansen citeert: ‘Als KLM alleen moet toegeven op een zetel in de raad van commissarissen, dan valt het mee. Ik verwacht echter dat KLM meer zal moeten laten, zoals de zeggenschap over Transavia, het zelfstandig kasbeheer, de vloot of het omvormen van KLM tot een B-merk.’
Winst
In Frankrijk is geschrokken gereageerd op de onrust rond KLM, waar het personeel vorige week ruim 25.000 handtekeningen overhandigde om de herbenoeming van Elbers te ondersteunen. De Franse staat en het Amerikaanse Delta Airlines, de grootaandeelhouders van de luchtvaartcombinatie, willen rust in de tent. Want onrust bij KLM kunnen de aandeelhouders niet gebruiken, zeker niet omdat de Nederlandse tak verantwoordelijk is voor een groot deel van de winstgevendheid. Analisten verwachten dat woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018 opnieuw blijkt dat KLM goed is voor driekwart van het jaarresultaat van Air France-KLM.