
Ruim 230.000 consumenten hebben zich inmiddels aangemeld bij de massaclaim van de Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) tegen Booking.com. De twee partijen kondigden eind juni dit jaar aan dat zij een collectieve rechtszaak tegen Booking.com beginnen.
De organisaties beschuldigen het boekingsplatform van machtsmisbruik, het belemmeren van concurrentie en het misleiden van consumenten. Daarnaast eisen zij een schadevergoeding voor alle benadeelde consumenten.
Per 1 augustus staat de teller op ruim 230.000 consumenten die zich achter de actie hebben geschaard, zo heeft de Consumentenbond vrijdag bekendgemaakt.
Volgens Bert Heikens, voorzitter van de CCC, betalen consumenten al jarenlang te veel voor hun hotelkamers. ‘Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.’
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zegt dat de bond al in 2024 aantoonde dat Booking zich schuldig maakt aan misleiding. ‘Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.’
Alle consumenten die sinds 1 januari 2013 minimaal één keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com hebben schade geleden. Zij kunnen zich aanmelden voor de claim, zeggen de twee partijen, die schatten dat alle Nederlanders samen honderden miljoenen euro’s aan schade hebben geleden.
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) voert de actie tegen Booking.com op basis van ‘no cure no pay’. Bij succes van de claim dragen consumenten maximaal 25 procent af van het voor hen behaalde resultaat. Dit bedrag gaat niet naar de Consumentenbond of CCC (een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk), maar naar de procesfinancier.
Booking.com heeft sinds de aankondiging van de collectieve claim formeel gereageerd. Het boekingsplatform stelt dat het zich altijd heeft ingezet voor transparantie en scherpe prijzen voor reizigers. Het ontkent stellig de beschuldigingen en geeft aan dat het de inhoud en de juridische kwalificatie van de claim momenteel onderzoekt, en op een later moment inhoudelijk zal reageren. Dat is tot op heden niet gebeurd. (Foto Shutterstock).