
FinTech-bedrijf Ebury stort zich sinds kort met een eigen Travelcampagne volop op de Nederlandse reiswereld. Wat is het verhaal hierachter en wat maakt de aangeboden dienst zo’n goede match met de reisbranche? TravMagazine maakt op het Amsterdamse kantoor kennis met Boris De Lorme (country manager), Duco Royaards (head of partnerships) en Tom Zwanikken (marketing executive).
Foto: Boris de Lorme, Tom Zwanikken en Duco Royaards.
Met kantoren in 25 landen is het bedrijf internationaal goed vertegenwoordigd. ‘We begonnen in Nederland in 2014, vijf jaar na oprichting in het Verenigd Koninkrijk (VK), met een klein clubje. Sindsdien zijn we heel snel opgeschaald’, vertelt De Lorme. ‘Inmiddels zijn we met een team van 60 tot 70 mensen, na ons kantoor in London en Madrid, het grootste kantoor wereldwijd.’
In een notendop specialiseert Ebury zich als financieel-technologiebedrijf in drie producten: internationaal betalingsverkeer, valutarisicobeheer en handelsfinanciering. De Lorme: ‘Vooral die eerste twee zijn voor de reisbranche heel belangrijk: het internationale betalingsverkeer en het afdekken van valutarisico’s. Juist in deze branche wordt gewerkt met heel veel verschillende, lokale, exotische valuta, en betalingsverkeer met landen die niet erg gangbaar zijn. Met Ebury helpen wij bedrijven met het afdekken van deze risico’s en het betalen van hun partners en leveranciers in deze landen.’
Leer meer over hoe u met de juiste FX-aanpak uw internationale positie versterkt en uw winstgevendheid verhoogt. Meld u hier aan voor het gratis webinar ‘Valuta als Groeiversneller’ die plaatsvindt op vrijdag 22 november.
Waarom halen jullie juist nu het contact met de sector aan?
Royaards: ‘Het is voor ons eigenlijk niet nieuw. De reisbranche is altijd al goed vertegenwoordigd bij ons, alleen merken we dat het voor de coronapandemie eigenlijk wel een heel stuk hoger lag. We zien de laatste tijd weer een groei in de markt en merken dan ook dat we vanuit de reiswereld weer veel vragen krijgen. Zo besloten we om ons daarom nog meer te focussen op de reisbranche.’
Zwanikken: ‘Het belangrijkste voor reisorganisaties is het afdekken van valutarisico’s. Op het moment dat je koersen niet, of met beperkte service, kan vastzetten bij je bank, kan dat tot hogere kosten
leiden. We zien dat MKB-bedrijven regelmatig nog niet goed zien wat de mogelijkheden zijn.’
De Lorme: ‘Grote multinationals hebben vaak een heel treasuryteam met de expertise en ervaring. Bij een reisorganisatie, soms begonnen als hobby, zien we vaak dat eigenaren niet volledig op de hoogte zijn
van wat er mogelijk is en wat de daadwerkelijke risico’s zijn. Als je bank je daarin weinig begeleidt, ken je simpelweg de mogelijkheden niet. Het feit dat je in Nederland via Ebury vrijwel alle Afrikaanse lokale valuta’s kan aankopen en afdekken is daar een voorbeeld van.’
Jullie werkgebied zal voor sommigen vrij complex klinken. Wat biedt Ebury in vergelijking met een traditionele bank?
Royaards: ‘Vaak kunnen reisorganisaties niet met alle valuta waarmee ze te maken krijgen bij hun bank terecht. En juist dat is onze core, onze specialisatie. Juist in de illiquide markten, zoals Afrika en Zuid-Amerika, kunnen onze klanten eenvoudig betalingen verrichten in de gewenste lokale valuta. Daarnaast gaan we zelf een stapje verder en kunnen ze bij ons ook de koers reserveren.’
De Lorme: ‘Kijk, wij vervangen geen bank. Die heb je altijd nodig voor de dagelijkse gang van zaken. Het verschil is alleen dat banken met zoveel klanten en meer gestandaardiseerde producten, eigenlijk een vrij simpele, wat onpersoonlijke dienst aanbieden. Je kan er soms een beperkt aantal valuta verhandelen en als je als bedrijf niet groot genoeg bent, krijg je vaak geen tailormade-producten. Wij verhandelen meer dan 140 valuta en werken samen met tientallen banken wereldwijd. Wij kunnen bedrijven dus helpen de beste pricing in de lokale valuta te krijgen en we hebben daarbij op maat gemaakte termijnoplossingen. Het is veel meer op maat gemaakt voor de kleinere en middelgrote ondernemingen, die dat normaal niet bij de bank loskrijgen.’ Royaards: ‘En van dat laatste profiteren we ook eigenlijk. Veel MKB- bedrijven weten ons daardoor voor het internationale betalingsverkeer dan ook steeds vaker te vinden en blijven bij de bank voor hun lokale zaken.’
Leer meer over hoe u met de juiste FX-aanpak uw internationale positie versterkt en uw winstgevendheid verhoogt. Meld u hier aan voor het gratis webinar ‘Valuta als Groeiversneller’ die plaatsvindt op vrijdag 22 november.
Hoe ziet het klantcontact er concreet uit?
De Lorme: ‘Alle bedrijven hebben een vast aanspreekpunt en een mobiel nummer waarop ze hun accountmanager altijd kunnen bereiken. We willen ook echt als sparringpartner fungeren.’
Royaards: ‘Het ligt er ook een beetje aan wat de klant zelf wil. Wij zijn een financieel technologiebedrijf, dus in principe kan een bedrijf alles zelf online doen als ze daar de behoefte aan hebben. Maar er zijn ook klanten die graag persoonlijk contact willen om juist geüpdatet te worden over de marktontwikkelingen. We bieden on- en offiine. Maar doorgaans zien we klanten jaarlijks minstens een keer face-to-face en hebben we iedere maand telefonisch contact.’
Met welke reispartijen werken jullie al?
Zwanikken: ‘Echt de allerkleinsten tot de allergrootsten. Twee voorbeelden zijn onder andere Matoke Tours, gespecialiseerd in op maat gemaakte reizen naar Afrika, en Corendon.’
Zijn er in het algemeen grote namen die we kunnen kennen?
Royaards: ‘Binnen ons klantenbestand zitten ook veel huis- en meubelgerelateerde bedrijven en veel uit de food- en agricultuur sector. Denk aan importeurs van wijn of bloemen uit Zuid-Afrika. We kunnen helaas niet zomaar klantnamen prijsgeven, maar we hebben ook partners die we tevens als klant bedienen, waarvan verschillende uit de sport. PSV is daar in Nederland één van, maar ook AS Monaco, Parma, Fullham en Rangers. Als partners doen zij natuurlijk veel meer bij ons dan alleen transacties.’
Waar gaan we jullie de komende tijd zien?
Royaards: ‘Vanuit Partnerships zul je mij het vaakst zien. We zijn dus net onze travelcampagne gestart en daarmee al best actief in de sector. Door de reisklanten die we al lang hebben, hebben we veel ervaring binnen deze branche, en die kennis en ervaringen willen we nu gaan delen. We zijn samenwerkingen aangegaan met ANVR, VvKR en de vakpers en organiseren zelf en samen events en webinars. Als een partij interesse heeft in onze diensten, gaan we in eerste instantie samen kijken wat er mogelijk is. We zoomen dan in op hoe een bedrijf het nu doet, met welke betaaltermijnen, valuta en landen er wordt gewerkt, en zo komen we tot een op maat gemaakt advies.’
Zwanikken: ‘We organiseren daarnaast ook een gedeeld event in december, waar later nog meer over volgt, en een van ons zal ook te ontmoeten zijn tijdens het ANVR-congres in Oman. We hebben verschillende mediacampagnes lopen en doen zelf ook onderzoek naar betaalgedrag en voorkeuren onder reizigers.’
Leer meer over hoe u met de juiste FX-aanpak uw internationale positie versterkt en uw winstgevendheid verhoogt. Meld u hier aan voor het gratis webinar ‘Valuta als Groeiversneller’ die plaatsvindt op vrijdag 22 november.