
Het Spaanse Grupo Viajes El Corte Inglés heeft besloten om zijn aanwezigheid op de Duitstalige markt na drie jaar te stoppen. Dat betekent dat de touroperator Tourenia, die ook actief was in Nederland, per 1 april wordt stopgezet.
Na Duitsland ging Tourenia eind 2022 ook op de Nederlandse markt van start. De Spaanse touroperator bood klassieke pakketreizen en dynamisch samengestelde pakketten naar populaire bestemmingen. Het reisbedrijf richtte zich op verkoop via de retail.
Tourenia werd opgericht in 2020. Het bedrijf is onderdeel van het snelgroeiende Spaanse reisconcern Grupo Viajes El Corte Inglés. Dit reisconcern, met een jaaromzet van circa 5 miljard euro, ontstond begin 2022 uit een fusie van de Logitravel Group en Viajes El Corte Inglés, de reistak van de grootste warenhuisketen van Europa.
Grupo Viajes El Corte Inglés heeft de afgelopen twee jaar veranderingen ondergaan en zich opnieuw gepositioneerd, zegt het bedrijf in een verklaring. Met de strategische heroriëntatie wil de groep haar krachten bundelen, synergie creëren en zijn marktpositie wereldwijd verstevigen, inclusief op de Spaanse markt.
Dit betekent de terugtrekking uit de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt, maar ook uit Nederland. Deze markten pasten niet langer bij de lange termijnvisie en -doelen in de Spaanstalige bronmarkten, zegt het bedrijf.
‘Vanuit dit perspectief hebben we de moeilijke beslissing genomen om ons geordend en strategisch terug te trekken’, zegt Guido Wieling, Managing Director van Tourenia. Deze stap wordt per 1 april 2024 uitgevoerd. Alle reeds geboekte reizen worden zonder beperkingen uitgevoerd.
De productontwikkeling van Tourenia was de hele tijd in Spaanse handen. In Duitsland was er alleen een verkoopteam onder leiding van Wieling, dat zich ook op Nederland richtte.
Ook Björn Merlet was actief voor Tourenia. Merlet zelf is geen onbekende op de Nederlandse markt. Voorheen werkte hij voor het Duitse ANEX Tour, waarbij hij ook de Nederlandse markt voor zijn rekening nam. Bovendien spreekt hij foutloos Nederlands.
Merlet oriënteert zich op nieuwe uitdagingen. Gezien zijn kennis van de Nederlandse markt kijkt hij ook naar de Nederlandse reiswereld.
Foto: Guido Wieling en Björn Merlet van Tourenia tijdens TravDay in najaar 2022. (Archieffoto TravMagazine).