
Bij de eerste nonstopvlucht vanuit New York naar Amsterdam, eind augustus dit jaar, verklaarde topman Robin Hayes van JetBlue dat hij zich geen zorgen maakte over de slots vanaf Schiphol voor zomer 2024. Inmiddels heeft de Amerikaanse maatschappij de hulp van het Amerikaanse ministerie van Transport ingeroepen.
Tijdens een persconferentie op Schiphol erkende Hayes, die uit New York was meegevlogen met de eerste vlucht, dat JetBlue slots heeft voor vluchten op Schiphol tot en met komende winter, maar nog niet voor de zomer van 2024.
Hij stelde echter vol vertrouwen te zijn dat die start- en landingsrechten er komen. ‘Anders zouden we niet zoveel in deze routes investeren.´
Inmiddels lijkt dat lang niet zo zeker. Schiphol moet krimpen en daarvan dreigen nieuwkomers als JetBlue de dupe te worden. En dat terwijl JetBlue recent enthousiast begon met twee lijndiensten vanaf New York JFK en Boston naar Schiphol.
Normaal gesproken zijn slots geen probleem, ware het niet dat het kabinet aanstuurt op krimp van Schiphol vanaf 2024.
Volgens de huidige plannen (de experimenteerregeling, red.) mogen komend jaar 460.000 vliegbewegingen op Schiphol plaatsvinden. Dat is stukken minder dan het huidige plafond van 500.000 starts en landingen. Dat aantal moet in 2025 verder omlaag naar 440.000 per jaar.
Die krimp dreigt ten koste te gaan van nieuwkomers als JetBlue.
Het niet toekennen van slots is in strijd met het Open Skies-verdrag tussen de VS en de EU, dat regelt dat airlines vrije toegang hebben tot elkaars markten, stelt JetBlue.
De Amerikaanse maatschappij betwijfelt of bilateraal overleg tussen Nederland en de VS bijtijds voor een oplossing zorgt. JetBlue suggereert zelfs dat sprake is van tijdrekken, zodat het straks te laat is om slots toe te kennen.
Mocht JetBlue naast de zomerslots voor 2024 grijpen, dan pleit de maatschappij voor tegenmaatregelen. Het Amerikaanse ministerie van Transport zou in dat geval de slots van KLM op New York JFK kunnen intrekken.
Foto: Robin Hayes (CEO van JetBlue) en Ruud Sondag (CEO van Schiphol).
Wat is Nederland toch een zielig landje aan het worden.Het enige land in de wereld dat zijn nationale luchthaven laat krimpen in plaats van groeien.Niemand in het buitenland snapt het nog.We staan compleet voor gek.En waarom omdat een klein groepje mensen rond Schiphol zogenaamd lopen te zeuren over lawaai terwijl ze zelf er voor gekozen hebben om in de buurt van Schiphol te gaan wonen.Niemand heeft ze gedwongen.Nederland is goed bezig alles kapot te maken wat zorgvuldig is opgebouwd.