Zoals verwacht heeft TUI Group in boekjaar 2019 de winst met een kwart zien dalen als gevolg van het vliegverbod voor de Boeing 737 MAX.
Voor 2020 wordt echter weer herstel verwacht, stelde CEO Fritz Joussen woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijf zal de komende jaren meer veranderen dan in voorgaande jaren.
TUI Group zag de omzet het afgelopen boekjaar (tot 30 september 2019) met 2,7 procent stijgen naar 18,8 miljard euro. Het resultaat voor belastingen (Ebita) lag echter 25,6 procent lager en kwam uit op 893 miljoen euro. Toch was dit bedrag hoger dan analisten hadden verwacht.
Zonder de lasten van het vliegverbod zou TUI Group met 1,183 miljard euro het recordresultaat van vorig jaar (1,186 miljard euro) hebben geëvenaard.
Voor 2020 verwacht TUI Group de lasten te kunnen compenseren en streeft naar een resultaat tussen 950 miljoen en 1,05 miljard euro.
Voorwaarde is wel dat de 737 MAX in april 2020 weer mag vliegen. Dat zou 130 miljoen euro aan extra kosten schelen. Als het vliegverbod tot het einde van het boekjaar van kracht blijft, dat verwacht TUI extra kosten tussen 220 en 270 miljoen euro.
Hotels
De segmenten hotels, cruises en activiteiten op vakantiebestemmingen hebben zich in 2019 goed ontwikkeld en hebben meer inkomsten opgeleverd. TUI wil hierin meer investeren.
De divisie droeg circa 74 procent bij aan het resultaat. Dat is een stijging van 10,6 procent ten opzichte van 2018. De omzet steeg met bijna 37 procent tot 1,8 miljard euro.
De divisie Hotels & Resorts noteerde dit jaar een stijging van 7,5 procent (tot 451,5 miljoen euro). De cruise-inkomsten stegen met 13 procent naar 366 miljoen euro. De activiteiten op de bestemmingen lieten een omzetstijging zien van 22 procent en kwamen uit op 55,7 miljoen euro.
Traditioneel
De vooruitzichten voor het segment Markets & Airlines, ofwel de traditionele touroperators, zijn terughoudend. Dit onderdeel blijft ‘uitdagend’, zoals TUI het noemt en hefet te kampen met externe tegenwind. Het bedrijf neemt op dit gebied afscheid van een groeistrategie. De nadruk ligt op ‘het veiligstellen van marktaandelen in tijden van consolidatie van de industrie’.
Het segment heeft in 2019 niet alleen geleden onder het vliegverbod van de 737 MAX, maar had ook last van de onzekerheid op de Britse markt als gevolg van de Brexit, overcapaciteit op de Europese vliegmarkt en een ‘veranderd boekingsgedrag in klassieke touroperatorreizen’, zegt TUI.
De divisie Markets & Airlines behaalde met 16 miljard euro ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. In de operationele winst (Ebita) is het effect van de 737 MAX zichtbaar: de winst daalde van 497 miljoen naar 131,8 miljoen euro.
De regio west, met de markten Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, doet het goed. Hier steeg de omzet met 3,1 procent tot 6,413 miljard euro. De winst steeg met 7,5 procent naar 102 miljoen euro.
Topman Fritz Joussen richt zich op de verdere transformatie van TUI Group naar een digitale onderneming. ‘De tweede stap om een digitaal bedrijf te worden, zal het bedrijf aanzienlijk veranderen, meer dan de afgelopen vijf jaar van een traditionele touroperator naar een zeer winstgevend hotel- en cruisebedrijf.’
Thomas Cook
TUI spreekt van een ‘significante instroom van nieuwe klanten’ als gevolg van het wegvallen van Thomas Cook. TUI Group heeft zijn capaciteit voor de komende winter met 2 procent verhoogd en voor komende zomer zelfs met 14 procent.
De winterboekingen bij TUI Group liggen 4 procent hoger dan vorig jaar om deze tijd, met gemiddeld 6 procent hogere prijzen.
Meer ingetogen zijn de indicaties voor volgend jaar zomer. De boekingen verkeren hier nog in een zeer vroeg stadium. Wel is in de UK al een kwart van het programma verkocht. Daar zouden de boekingen op een plus van 18 procent staan, tegen 3 procent hogere prijzen.
Foto: TUI-topman Fritz Joussen.