TUI Group heeft een goed derde kwartaal achter de rug. ‘Sterker, we kunnen terugkijken op negen goede maanden’, stelde TUI-topman Fritz Joussen bij de presentatie van de resultaten van het derde kwartaal van boekjaar 2018. Hij moest daarbij erkennen dat ook het grootste reisbedrijf ter wereld last had van het warme weer, de staking van de luchtverkeersleiders in Europa en de zwakke Britse pond als gevolg van de Brexit.
TUI Group noteerde in de eerste negen maanden van het boekjaar een omzet van 11,83 miljard euro, ofwel 6,3 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. De winst (EBITA, resultaat voor rente, belasting en afschrijving van goodwill) steeg met 6,2 procent naar 34,8 miljoen euro.
In het derde kwartaal bedroeg de omzet circa 5 miljard euro, een stijging van 5 procent. De winst in het derde kwartaal kwam uit op 193,4 miljoen euro. Dat is 18 procent lager dan vorig jaar, als gevolg van de zwakke Britse pond.
Door de voorgenomen Brexit zijn vakanties voor Britten naar bijvoorbeeld Spanje in prijs gestegen. TUI probeert wel zoveel mogelijk vakanties in Groot-Brittannië te verkopen, maar moet daarbij genoegen nemen met een lagere winstmarge. Voor het hele boekjaar verwacht Joussen een winstgroei van twee cijfers, dus minimaal 10 procent.
Andere touroperators hebben al laten weten dat het aanhoudend warme weer in Noord-Europa de verkoop van last minute vakanties onder druk heeft gezet. TUI Group heeft daar minder last van, stelde Joussen. Door de focus op eigen hotellabels en cruises is TUI minder afhankelijk van seizoensinvloeden. ‘De branche verdient zijn geld traditiegetrouw in het vierde kwartaal. Maar net als vorig jaar is ons operationele resultaat al na negen maanden positief.’
TUI Group noteert momenteel een boekingsplus van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.