De Britse reisbranche, die al jaren wordt geplaagd door klanten die valse claims indienen wegens voedselvergiftiging, heeft met succes een nepklager ontmaskerd, zo melden Britse media.
De fraudeur, een 23-jarige man uit Manchester, beweerde tijdens zijn vakantie op Cyprus in 2015 ziek te zijn geworden van het eten in zijn hotel. Volgens de man leed hij vijf dagen aan maagkrampen, diarree en moest hij constant overgeven. Hij diende een claim tot schadevergoeding in bij touroperator Jet2holidays.
Hij had echter niet gerekend op zijn ex-vriendin, die met hem op vakantie was. Zij voorzag de touroperator van een filmpje dat zij met haar telefoon had gemaakt, waarop haar vriend te zien was terwijl hij bij het hotelzwembad de Gangnam Style danste. Dat was op een moment dat de man had verklaard dat hij ziek was.
De ex-vriendin had ook foto’s waarop te zien was hoe de man in het zwembad zwom, hoe hij deelnam aan het avond-entertainment en hoe hij bij McDonald’s een maaltijd at. Uit het dossier van de ex bleek dat de man geen maaltijd had overgeslagen, volop bier en cocktails dronk en van zijn vakantie genoot.
De man had juist geclaimd dat hij niet van zijn vakantie had kunnen genieten en veel maaltijden, excursies en andere activiteiten had moeten missen. De ex-vriendin wilde met haar actie duidelijk maken dat zij de valse claim van het voormalige vriend verkeerd vond.
Een rechter heeft de man deze week veroordeeld tot terugbetaling van 6.000 Britse pond aan kosten. Volgens een woordvoerder van de Abta, het Britse zusje van de ANVR, kosten valse claims de Britse reisindustrie en hun partners enkele tientallen miljoenen pond en brengen zij schade toe aan het imago van de reisbranche.