Een directe boeking bij een airline, via de eigen website, brengt voor de airline dezelfde kosten met zich mee als boekingen via een GDS. Dat concludeert de ECTAA, de Europese organisatie van reisbranche-organisaties, na onderzoek.
‘Dat airlines een GDS-toeslag invoeren met als argument dat boeken via hun eigen website minder kosten met zich meebrengt, is dus kletskoek’, zegt Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. ‘De toeslagen beperken de objectieve prijsvergelijking. Uit het onderzoek blijkt dat daar geen goede reden voor is.’
De GDS-toeslag van airlines is een hot item. De Lufthansa Group doet het al, British Airways en Iberia (IAG Group) vragen per 1 november een dergelijke toeslag. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat Air France-KLM volgt. In alle gevallen is het argument van de airlines dat de kosten van de GDS te hoog zijn en dat directe boekingen voor de airlines (via hun eigen website) minder kosten met zich meebrengen.
De ECTAA, waarbij ook de ANVR is aangesloten, heeft onderzoek laten doen naar het kostenverschil van indirecte- en directe boekingen bij airlines. Daaruit blijkt dat ook zaken als adverteren, marketing, klantenservice en niet te vergeten acquisitie via Google de kosten van een directe boeking voor een airline fors opdrijven.
Reisagent
‘Vooral die kosten via Google, die de pan uitrijzen, zijn nodig om klanten te trekken. In Nederland kent iedereen KLM en in Duitsland ligt Lufthansa voor de hand, maar als je vanaf Amsterdam naar Thailand wil, dan zal de gemiddelde Nederlander niet op het idee komen dat bijvoorbeeld met Finnair te doen. Degene die dat wel doet, is de onafhankelijke reisagent. Die kijkt in de GDS. Maar er is geen consument die de websites van alle airlines afgaat’, zegt Schut, die zich hardop afvraagt of deze gang van zaken in het belang van de klant is.
‘Samengevat, het lijkt erop dat airlines met toeslagen klanten naar hun eigen website willen sturen. Een objectieve prijsvergelijking komt hen kennelijk niet goed uit, want in dat geval gaat de klant naar de voordeligste aanbieder’, zegt Schut. ‘Als je de kosten vergelijkt van een indirecte boeking, dus van een agent die een GDS gebruikt, en die van een directe boeking bij de airline, dan is de conclusie dat de agent helemaal niet zo duur is.’
Vromans zegt
De vraag is waar dit naartoe gaat.
Kennelijk willen de airlines toch eigenlijk wel af van de reisagenten, gezien de marges die er op tickets te behalen zijn voor de reisagent, de kosten voor de IT en GDS en de tijd die het vaak kost om vluchten uit te zoeken (het ‘wat als ik een dag eerder of later vlieg’ effect).
Ik ken maar zeer weinig (geen) branches waar de groothandel (lees reisagent) bij de producent (lees airline) dezelfde of hogere prijzen betaalt dan de eindconsument die rechtstreeks afneemt bij de producent.
Aan de andere kant zijn de prijsvergelijkingssites ook dodelijk voor de branche in het algemeen. De prijsvergelijking wordt is vergaand ‘geoptimaliseerd’ zodat er uiteindelijk voor niemand meer gezonde marges zijn te behalen, zowel voor de airlines als voor de reisbranche. Misschien is het tijd voor een her-inrichting van het prijzensysteem in de branche en moet de consument ook beseffen dat vliegen niet gratis is.