De nieuwe dochtermaatschappij van Air France, die tot nu toe als werknaam Boost had, krijgt de naam Joon. Dat heeft Air France donderdag bekend gemaakt.
De nieuwe airline richt zich vooral op millennials, een werkende jongere doelgroep van 18 tot 35, wiens levensstijl draait om digitale technologie’. De eerste vluchten worden komend najaar uitgevoerd. Het project moet Air France na jaren van stagnatie weer aan groei helpen.
De nieuwe airline is geen lage kostenmaatschappij’, zegt Jean-Marc Janaillac, CEO van Air France-KLM donderdag in het Financieele Dagblad.
‘Het is een maatschappij die tegen lagere kosten gaat vliegen. We hoeven niet dezelfde kosten te hebben als onze concurrenten in de Perzische Golf omdat onze inkomsten ook veel hoger liggen. Boost gaat ook niet Air France overbodig maken, we hebben beide maatschappijen nodig om verschillende markten te bedienen.’
Groei
De oprichting van Joon moet zorgen voor groei aan de Franse kant van Air France-KLM. Het is bekend dat KLM al anderhalf jaar fors harder groeit dan Air France.
De nieuwe dochter krijgt maximaal 28 toestellen. Dat is circa 10 procent van de totale vloot van Air France.
De piloten bij Joon krijgen dezelfde goede arbeidsvoorwaarden als hun collega’s bij Air France, al zullen de piloten bij zowel Joon als Air France in ruil hiervoor wel hun arbeidsproductiviteit met 1,5 procent per jaar verhogen. Nieuw cabinepersoneel gaat wel tegen een lager salaris aan de slag dan de collega’s van Air France, maar krijgt een contract voor vijf jaar.
Jean-Michel Mathieu is benoemd tot CEO van Joon. Hij is afkomstig van Air France en Air France-KLM Groep.