Corendon-topman Steven van der Heijden voelt er niets voor om vanaf Lelystad te gaan vliegen. Dat standpunt benadrukte hij afgelopen weekend in het Financieele Dagblad.
Lelystad is volgens Van der Heijden te klein, slecht bereikbaar en vooral veel te duur voor een vakantiemaatschappij als Corendon. ‘Ik denk dat er op dit moment weinig maatschappijen zijn die hun plek op Schiphol gaan opgeven om naar Lelystad te gaan. Wij zijn daar zeker niet toe bereid. Absoluut niet.’
Van der Heijden begrijpt waarom de overheid wil dat Corendon en andere airlines als TUIFly en Transavia verhuizen naar Lelystad. Maar om de luchthaven in de polder een volwaardig alternatief te maken voor Schiphol moet er nog heel veel gebeuren. Van der Heijden, door het FD omschreven als ‘een veteraan in de reiswereld’, vraagt zich af of dat gaat lukken.
‘Lelystad is ontworpen om vanuit buitenlandse luchthavens heen te vliegen en na een uur terug te vliegen. In het plan is niet genoeg rekening gehouden met maatschappijen die daar vliegtuigen moeten stationeren. Hierdoor is Lelystad straks vooral aantrekkelijk voor de partijen waar het niet voor bedoeld is.’
Ruimte
Het zijn de praktische details die, bij elkaar opgeteld, Lelystad weinig aantrekkelijk maken voor Corendon. Zo is de luchthaven ‘s nachts dicht, terwijl een vakantiemaatschappij juist het liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend vertrekt, wat op Schiphol betekent dat de voorbereidingen vaak ’s nachts al beginnen. Op die manier kan een toestel het maximale aantal vluchten per dag uitvoeren. Lelystad heeft slechts ruimte voor het stallen van vier vliegtuigen. Dat houdt in dat Corendon geen mogelijkheid heeft om toestellen klaar te zetten voor vertrek ‘s ochtends vroeg.
Vertrouwen
Door Lelystad aantrekkelijk te maken voor passagiers en airlines, hoopt Hanne Buis, algemeen directeur van Lelystad Airport, bezwaren weg te nemen. Voor luchtvaartmaatschappijen is snelheid van groot belang. De luchthaven wil dat maatschappijen straks binnen 30 minuten hun toestel gereed kunnen hebben voor vertrek, een belangrijke eis van maatschappijen, die zo veel mogelijk vlieguren willen maken met hun toestellen.
Ook zijn de luchthavengelden op Lelystad lager dan op Schiphol. ‘We snappen dat airlines op sommige fronten gereserveerd zijn’, zegt Buis in het FD. ‘Ik vermoed ook dat ze hun kaarten nog een tijd voor de borst houden. Maar uiteindelijk heb ik het vertrouwen dat ze komen.´