De aanwezigheid van wifi is het belangrijkste criterium voor Nederlanders bij het boeken van een vakantie. Zo blijkt uit een internationaal onderzoek van Thomas Cook, waarbij reizigers is gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het maken van een vakantiekeuze. Opvallend is ook de invloed die de kinderen hebben op de keuze van het hotel en het feit dat Nederlanders graag contact leggen met de lokale bevolking.
Voor dit online onderzoek heeft Thomas Cook families met minstens één kind benaderd, die in de afgelopen maanden een strandvakantie hebben geboekt. Hierbij is onder andere gevraagd naar de beweegredenen van het kiezen van een vakantiebestemming, de belangrijkste criteria voor het kiezen van een accommodatie en de invloed van hun kinderen op dit proces.
‘Go Dutch, get online’
Europeanen zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in ‘Open Work Spaces’ in de hotels, maar high-speed wifi is tijdens de vakantie wel erg belangrijk. Hierbij voeren Nederlanders met 82 procent de lijst aan. Binnen Thomas Cook wordt de opmerking ‘Go Dutch, get online’ veel gebruikt. Digital-detox reizen zijn veel minder relevant dan vaak wordt gedacht.
Keuze beïnvloed door kinderen
Finnen, Denen en Duitsers laten zich het meest beïnvloeden door de keuze van hun kinderen voor het boeken van een vakantie. In Nederland wordt de vakantiebestemming en de keuze voor het type hotel voor 50 procent door de kinderen binnen het gezin bepaalt. All inclusive resorts zijn het meest geliefd bij met name Belgen, Duitsers en Engelsen maar ook 65 procent van de Nederlanders kiest hiervoor tijdens de zomermaanden.
Like a local
Waar Nederlanders, Belgen en Duitsers graag kennis maken met de lokale bevolking en geïnteresseerd zijn in de gebruiken en gewoontes van een land, zijn de Engelsen met 23 procent en Zweden met 8 procent het minst geïnteresseerd in het land waar zij vakantie vieren.
Populaire bestemmingen
Nederlanders vieren dit jaar vooral vakantie in Spanje, Griekenland, Portugal, Frankrijk en als verrassende ‘nieuwkomer’ Kroatië.
In Nederland ziet Thomas Cook inmiddels een duidelijke toename van boekingen die last minute gemaakt worden naar Turkije. ‘Deze zomer is daar een opvallende trend te zien van boekingen naar het luxere segment. Door de relatief lage prijzen die nu gelden wordt snel gekozen voor een luxe 4-5 sterren accommodatie voorzien van allerlei extra faciliteiten’, aldus Carola Hoekstra, managing director, Thomas Cook Nederland. ‘Hetzelfde geldt voor Griekenland dit jaar, dat mede door de goede prijs/kwaliteit verhouding een sterke stijging naar all inclusive resorts laat zien.’