Door het wegvallen van het Duitse Germania, dat dinsdag financieel onvermogen heeft aangemeld, zijn alleen al de komende twee weken circa 60.000 passagiers getroffen.
‘We werken eraan, samen met andere marktpartijen, de passagiers op korte termijn en op on- bureaucratische wijze, van hun bestemmingen te laten terugkeren naar Duitsland’, zegt de inmiddels aangestelde curator tegen het Duitse persbureau dpa.
Duitse touroperators, waaronder Alltours, Schauinsland, Thomas Cook en TUI, hebben momenteel hun handen vol aan het regelen van vervangende vluchten voor passagiers die op korte termijn naar hun vakantiebestemming vertrekken. Zij proberen hun klanten onder te brengen bij onder andere Condor, Eurowings en TUIfly. ‘Niemand hoeft zich zorgen te maken dat hij niet op vakantie kan of op zijn bestemming vast komt te zitten’, zegt een woordvoerder van TUI Duitsland.
Diverse airlines, waaronder TUIfly en Sun Express, de joint-venture tussen Lufthansa en Turkish Airlines, proberen hun capaciteit op de getroffen luchthavens, waar Germania nu is weggevallen, uit te breiden.
Investeerders
Het wegvallen van Germania, dat ruim 30 jaar geleden werd opgericht, is in Duitsland ingeslagen als een bom. CEO en eigenaar Karsten Balke had half januari al laten weten dat zijn airline financiële problemen had en stelde dat hij op korte termijn een bedrag van 15 miljoen euro nodig had. Even gloorde er hoop toen zich maandag 4 februari een groep investeerders uit Noordrijn-Westfalen meldde, onder aanvoering van voormalig Air Berlin-baas Joachim Hunold.
Maar dat bleek te laat. In de nacht van maandag op dinsdag meldde Balke financieel onvermogen aan van Germania. De airline werd in 1986 opgericht en is sinds 2009 in Berlijn gevestigd. In 2018 vervoerde Germania 4 miljoen passagiers naar meer dan 60 bestemmingen op de korte en middellange afstand. Samen met het Zwitserse Germania Flugbetrieb en het Bulgaarse Eagle beschikte de airline over 37 toestellen. Het Zwitserse Germania Flugbetrieb en het Bulgaarse Eagle worden gewoon voortgezet.
Air Berlin
Het wegvallen van Germania is een grote slag voor Duitse luchthavens, zoals Münster-Osnabrück, waar Germania twee toestellen had gestationeerd en deels het gat vulde dat Air Berlin had achtergelaten. Dat geldt ook voor Düsseldorf Airport. Beide luchthavens hebben ook veel passagiers uit Nederland.
Germania is niet de eerste airline in Duitsland die recent in de problemen kwam. In oktober 2017 werd de Duitse reiswereld zwaar getroffen door het faillissement van Air Berlin, destijds de tweede airline van Duitsland, dat 8.000 medewerkers hun baan kostte. In het najaar van 2018 vroeg Small Planet Airlines, dat ook voor Nederlandse touroperators vloog, faillissement aan.
Het faillissement van zoveel airlines op rij is volgens de Duitse vakbond Verdi te wijten aan de grote concurrentie tussen airlines. ‘De goedkope tickets zijn ten koste gegaan van de medewerkers, die in veel gevallen slecht betaald werden en geen inspraak hadden.’
De salarissen van de bijna 1.700 medewerkers van Germania zijn de komende drie maanden gegarandeerd. (Foto: Germania).