De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) maakt zich dit jaar opnieuw sterk op de Vakantiebeurs in Utrecht, en dat is een bewuste keuze.
‘Terwijl de twee grootste reisorganisaties van Nederland besloten hebben om niet deel te nemen, ziet VvKR juist kansen om haar doelgroep direct te bereiken’, meldt de vereniging in een persbericht.
‘Kleinschalige reisorganisaties bieden geen standaard zon-zee-strand vakanties, maar reizen die draaien om beleving, avontuur en persoonlijke aandacht.’
Het besluit van TUI en Corendon om niet aanwezig te zijn op de komende editie van de Vakantiebeurs onderstreept volgens VvKR het verschil in focus. Waar grote reisorganisaties vaak leunen op massatoerisme, richten de reisspecialisten van VvKR zich op de groeiende groep reizigers die meer willen dan alleen ontspanning.
‘Reizigers zijn op zoek naar ervaringen die hen verrijken en een blijvende indruk achterlaten’, zegt Janet de Jonge, lid van de VvKR-werkgroep Vakantiebeurs en eigenaar van Young Travel Company.
‘Op de Vakantiebeurs kunnen we direct in contact komen met mensen die bewust kiezen voor kleinschalige en authentieke vakanties.’
Leden aan het woord
Marjan van der Herberg van Rondreis op maat (gespecialiseerd in verre reizen) en lid van VvKR, ziet de beurs als onmisbaar.
‘De Vakantiebeurs is een plek waar onze doelgroep samenkomt. Het persoonlijke contact dat we hier hebben, is voor ons van grote waarde. Mensen willen verhalen horen van landenspecialisten die de bestemmingen écht kennen, en dat is iets wat we kunnen bieden.’
Carolien Halm, eigenaar van Sri Lanka op reis, denkt dat het besluit van TUI en Corendon een kans is voor kleinschalige aanbieders. ‘Als zij niet op de beurs staan, betekent dat meer ruimte voor ons. Wij geloven dat de focus op beleving en kleinschaligheid precies aansluit bij de huidige trend. Mensen zoeken maatwerk, en dat is onze kracht.’
Desiree Kuperus van Inezia Tours (gespecialiseerd in vogel- en natuurreizen) kijkt volgens het persbericht juist naar de toekomst.
‘Ik verwacht dat het belang van persoonlijke reiservaringen tegen 2025 alleen maar groter wordt. Mensen willen iets bijzonders beleven en voelen zich steeds minder aangesproken door massaproducten. Door nu zichtbaar te zijn, investeren we in de reizigers van morgen.’
De Vakantiebeurs blijft voor VvKR een essentieel platform om kleinschalige reisorganisaties op de kaart te zetten, zegt de vereniging. Gerard Lubbers van Mango Travel en lid van VvKR, benadrukt: ‘Wij geloven in de kracht van persoonlijk contact. Waar grote spelers misschien vernieuwing missen in de beurs, zien wij vooral kansen. Het is dé plek om te laten zien dat er alternatieven zijn voor standaard vakanties.’
Foto: VvKR-leden op het paviljoen van de VvKR op de Vakantiebeurs in januari 2024 (Foto VvKR).
Geef een reactie