De terugkoop van Stip Reizen door Corendon, waarover TravMagazine gisteren berichtte, is rationeel ingegeven, zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon, in een toelichting.
‘Beide partijen hebben hier voordeel van. Stip Reizen verkocht nog steeds veel Corendon-reizen, terwijl Stip ook op het backoffice van Corendon draait’, zegt Van der Heijden. ‘Daarnaast bleef de grote groei van producten buiten het Corendon-product achter, zeker nadat de Makro, waarvan Stip via het label BBI Reizen leverancier was, eind 2014 koos voor Travelbird. Ook daarom was deze overname een logische stap. Vooral ook met het oog op de toekomst, waarin het steeds meer om schaalgrootte gaat.’
Corendon maakte maandag bekend dat Stip Reizen wordt overgenomen door AY Holland, een zustermaatschappij van Corendon, eigendom van Corendon-oprichter Atilay Uslu. Hiermee is de directseller in Zaltbommel na zes jaar weer terug onder de hoede van Corendon. Volgens Van der Heijden is het initiatief niet specifiek van één partij gekomen. ‘Er was sowieso altijd intensief contact, over het product en de backoffice. Het was dus een kleine stap.’
Volgens Van der Heijden heeft Corendon geen verdere overnameplannen á la Stip. ‘We hebben wel overnameplannen, maar uitsluitend op het gebied van resorthotels, met name in Spanje en Portugal.’
Verandering
Volgens Fred Verlinden, als CEO het gezicht van Stip Reizen, kwam de overname niet onverwacht. ‘De hele reisbranche is in verandering. Daarbij moet je vooral ook kritisch naar je eigen organisatie kijken. Als we verder willen groeien, zijn investeringen nodig. Gezien de vriendschappelijke relatie en ons gezamenlijke verleden, lag Corendon uiteraard voor de hand.’
Volgens Verlinden is sprake van een win-win situatie. ‘De eigen labels van Stip blijven voortbestaan, maar waar mogelijk gaan we dingen samen doen.’
Verlinden was een van de drie aandeelhouders van Stip Reizen, samen met Erik Savenije (met wie hij in 2010 een management buy-out deed) en Louis Frankenhuis als aandeelhouder op de achtergrond. In de nieuwe organisatie gaat Verlinden de labels Stip, Cruise.nl en Stipvandedag.nl commercieel aansturen. ‘Inderdaad weer terug in loondienst, maar ik zie dat niet als een probleem, want bij Corendon spat het ondernemerschap eraf. Het gaat erom hoe je je voelt en hoe je binnen een organisatie kunt acteren. Daar zijn goede afspraken over gemaakt. Hoe lang ik blijf? We hebben afspraken gemaakt voor de lange termijn.’
Groei
Stip Reizen draaide jarenlang een omzet van rond de 32 miljoen euro. Na het wegvallen van Makro, waaraan Stip via het label BBI Reizen klantenreizen leverde, bedroeg de omzet volgens Verlinden tussen de 20 en 30 miljoen. ‘Dit jaar noteren we ondanks de moeilijke markt een kleine groei. Ik ben er trots op dat ik deel uitmaak van een van de succesvolste reisorganisaties van Nederland. Het voelt alsof ik nooit ben weggeweest.’
Over de overnameprijs van Stip Reizen doen partijen geen mededelingen. Stip Reizen telt 25 medewerkers.
Foto: Fred Verlinden (links) eerder dit jaar bij de opening The College Hotel van Corendon in Amsterdam, met Philipp Goos, de CEO van Zoover.