CEO Steven van der Heijden van Corendon reageerde woensdagavond in de talkshow Op1 met verbazing op de reactie van minister De Jonge van Volksgezondheid, die de coronaproof-vakanties van Corendon eerder tijdens een persconferentie ‘schijnveilig’ noemde. Ook werd de aanbeveling van de Europese Commissie om de klant de keuze te geven voor een terugbetaling van het vliegticket aan tafel besproken. ‘Wat de Europese Commissie wil, is ondenkbaar.’
Minister De Jonge van Volksgezondheid liet woensdagavond in een korte persconferentie weten niets te zien in het plan van Corendon, om vanaf 26 juni klanten getest en wel naar een all inclusive resort af te laten reizen. ‘Die sneltesten zijn eigenlijk niet betrouwbaar genoeg om op individueel niveau te zeggen of je wel of niet corona hebt gehad. Het is een vorm van schijnveiligheid. Zo’n all inclusive vakantie zou weleens inclusive het virus kunnen zijn.’
Van der Heijden stelde dat het plan voor coronaproof-vakanties onterecht wordt weggezet als onveilig. Aan tafel bij Op1 zei Van der Heijden dat de minister onjuist geïnformeerd is over het soort test dat wordt gebruikt. Corendon wil gebruik maken van de snelle PCR-coronatest en geen antistoffentest, zoals de minister suggereert. ‘Ik vind het verbijsterend dat de minister met zo’n ongenuanceerde reactie komt. De minister haalt de testen door elkaar. Ik hoop dat ik in staat ben om hem en het RIVM ervan te overtuigen dat we met ons plan zeer oprechte bedoelingen hebben. Als we één ding niet willen, is het dat mensen het risico lopen om op vakantie besmet te raken. We laten ons graag door deskundigen adviseren en zullen absoluut geen vakanties aanbieden zonder dat we zeker weten dat de tests betrouwbaar zijn.’
Risico uitschakelen
Het plan van de coronaproof-vakantie is om iedereen, voordat ze het vliegtuig instappen, op een locatie op Schiphol te onderwerpen aan de echte, snelle PCR-coronatest. Daarbij wordt met laboratoriumapparatuur getest of mensen het coronavirus bij zich dragen. De minister heeft het dan misschien over schijnveiligheid, maar Van der Heijden zegt dat er bij de PCR-test wel degelijk sprake is van 100 procent betrouwbaarheid. ‘Het enige probleem met deze test is dat er een heel korte tijd zit tussen het moment van besmetting en het moment dat het virus kan worden aangetoond. Om 100 procent zeker te zijn, zullen we dus ook, afhankelijk van de test die we selecteren, na 1 of 2 dagen in het hotel nog iedereen een keer laten testen om dat kleine risico ook uit te schakelen.’
Corendon is al gestart met de inrichting van een teststraat in één van de eigen hotels in Amsterdam-West, met een immuuntest, zodat het straks op de juiste manier logistiek kan worden ingericht als het grootschalig wordt opgezet met de PCR-test.
‘Ondenkbaar’
In Op1 kwam ook de aanbeveling van de Europese Commissie voor de voucherregeling aan bod. De EC vindt dat vliegtuigpassagiers direct hun geld terug moeten krijgen, als de vlucht niet doorgaat. Minister Van Nieuwenhuizen wil de luchtvaartmaatschappijen beschermen met de voucher, maar de EC kiest nu voor de consument. Van der Heijden noemt het ondenkbaar wat de EC wil. ‘Ze hebben natuurlijk gelijk, ze zeggen het ook niet tegen ons maar tegen de lidstaten. Nederland mag het niet gedogen dat luchtvaartmaatschappijen alleen de keuze bij de voucher laten. Premier Rutte is het wel eens met de voucher, en terecht, want als de voucher niet wordt gedoogd in Nederland, dan zou de KLM alleen al een paar miljard nodig hebben om überhaupt de geannuleerde reizen te kunnen terugbetalen. Dan kan die staatssteun meteen al moeten verdubbelen. En dat geldt voor Corendon natuurlijk ook, niet in dezelfde aantallen, maar het komt op hetzelfde neer. Ons geld is voor een groot deel al bij de hoteliers en wij zijn niet in staat om dat geld terug te betalen. Dus als wij vouchers zouden moeten vervangen voor terugbetalen, dan houdt het morgen op. Vouchers terugbetalen is voor iedereen ondenkbaar, niet alleen voor luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties, maar ook voor festivalorganisatoren en concerten. Niemand kan het opbrengen om het geld in één klap met een weggevallen omzet terug te betalen.’
Corendon komt wel met een oplossing: ‘Op dit moment bieden we zoveel mogelijk alternatief aanbod aan, zoals vakanties in eigen land, om mensen in staat te stellen die vouchers zo snel mogelijk te besteden. We hebben aan 141.000 klanten vouchers uitgegeven en daar zijn er ook alweer 7.000 van besteed, dus het werkt wel.’