‘Ik heb ook buiten de branche gekeken, maar je hebt toch de meeste marktwaarde in de branche waar je eerder succes hebt gehad’, zegt Steven van der Heijden in NRC Handelsblad van afgelopen weekend over zijn, nog steeds mogelijke, komst naar Corendon.
Ook in de kwaliteitskrant benadrukt Van der Heijden dat nog niet definitief vaststaat dat hij de CEO van Corendon wordt, maar wel dat het ‘zeer waarschijnlijk’ is. Desgevraagd geeft hij zijn visie op de huidige reiswereld en de positie van Corendon daarin.
Kansen
Van der Heijden verklaarde al eerder dat hij na zijn tien jaar bij TUI Nederland, waar hij in maart dit jaar vertrok, de meeste kansen ziet binnen de reiswereld. ‘Bij Corendon is er de mogelijkheid om een klein belang in het bedrijf te nemen. Dan stap ik er ook als ondernemer in. Het is niet zo dat ik niets buiten de reiswereld doe. Ik ben president-commissaris bij krantengroep Wegener. Zij hebben dezelfde problemen als reisorganisaties. Zij zitten gevangen in oude modellen, die opeens onder druk kwamen te staan door de opkomst van internet. De uitdaging is: hoe kun je vanuit zo’n oud model in de moderne tijd nog geld verdienen?’
Sociaal
Volgens Van der Heijden is de reiswereld niet meer dat sociale nest waarin iedereen elkaar aardig vindt. ‘Dat kon destijds, omdat de markt elk jaar groeide. Dat is al lang niet meer het geval. Het is ook veel anoniemer geworden. Er zijn partijen bijgekomen – de Travelbirds, de Expedia’s, de Booking.coms – die bijvoorbeeld nooit op ANVR-borrels komen.’
Aanpassen
Of deze nieuwkomers een gevaar vormen voor de bestaande orde, zoals TUI, Corendon of Thomas Cook, valt volgens Van der Heijden te bezien. ‘Dat wordt vaak zo gezien, maar ik denk dat er net zo hard partijen afvallen als erbij komen. Reisorganisaties die zich niet kunnen aanpassen, vallen af. Maar het is ook een goede zaak dat er zoveel nieuwe reisorganisaties ontstaan. Zij wijzen met hun innovatie in zekere zin de weg voor bedrijven als TUI of Corendon.’
Merken
Van der Heijden stelt desgevraagd dat merken weliswaar minder belangrijk worden, maar hij denkt niet dat de klassieke reisbranche ten onder gaat. ‘Dat roept men al jaren, maar kijk naar TUI, dat heeft vorig jaar gewoon winst gemaakt.
Winkel
Van der Heijden vindt zichzelf geen bestuurder die op de winkel past. ‘Ik wil mijn stempel ergens op kunnen drukken en dingen in beweging krijgen. Het is prettig te kunnen leunen op mijn ervaringen uit het verleden. Bij elke klus die ik nu aanga, probeer ik niet te vervallen in oude fouten. Net als TUI richt Corendon zich vooral op pakketreizen. TUI is de grootste, maar ook Corendon wordt groter. Dat maakt het waanzinnig interessant. Voor mij is Corendon geen stap terug.’
Door Theo de Reus
© 2014 TravMedia Company Hilversum. Alle rechten voorbehouden