Het is voor reisorganisaties cruciaal om betalingen door de reiziger niet langer te zien als een ondersteunende functie. Het stroomlijnen van betalingen is een strategische groeifactor die bijdraagt aan klanttevredenheid, loyaliteit en uiteindelijk omzetgroei. Wie als reisaanbieder de stress rond betalen in het buitenland wegneemt en transparant is over de kosten, heeft bij de reiziger een streepje voor.
Door: Paul Erdmann, Senior Valuta Specialist
Een gezin geniet van een zonvakantie en heeft via de touroperator een snorkelexcursie geregeld. Op de steiger wil het gezin aan boord stappen wanneer de kapitein vraagt om de tickets nog even te betalen. In de veronderstelling dat alle verplichtingen voldaan waren, zoekt de vader geïrriteerd naar zijn portemonnee. Hij komt flink wat cash tekort, een creditcard wordt niet geaccepteerd en de 4G-verbinding is zo slecht dat pinnen niet lukt. De aanbieder van de excursie is gelukkig coulant en biedt de gelegenheid achteraf te betalen. Een zorgeloos dagje op het water begint met een flinke domper, waarbij de reisaanbieder toch iets heeft uit te leggen.
Gerichte informatie
We kunnen ons dit scenario heel goed voorstellen, evenals het gevoel van ongemak dat ontstaat wanneer blijkt dat je iets moet betalen wanneer je dat niet verwacht. Je dacht immers dat het geregeld was. Onderzoek van Ebury wijst uit dat betaalgemak tijdens de reis en op de plaats van bestemming (voor aanvullende diensten of producten) erg belangrijk is voor de totale reiservaring. Als reisaanbieder moet je hier dan ook op inspelen. Ontzorgen op financieel gebied speelt daar een grote rol in, met gerichte informatie en waar nodig met aanvullende services. Het onderzoek, dat onder 1000 consumenten is gehouden, laat zien dat 56 procent van mening is dat een reisorganisatie hem of haar moet voorlichten over hoe te betalen in het buitenland.
Tijd en moeite besparen
Ruim een derde (34%) van de ondervraagde consumenten zegt het heel handig te vinden wanneer de reisorganisatie de betalingen in buitenlandse valuta voor hotels en activiteiten op voorhand voor hen regelt. Zij geven wel direct aan inzicht te willen hebben in de betaalde bedragen. Voor bijna een kwart (24%) gaat dit een stap te ver. Zij zouden liever alle betalingen zelf doen om de volledige controle te houden. In het verlengde hiervan zegt 17 procent onder geen beding alle financiële verantwoordelijkheid uit handen te geven. Een iets kleiner percentage (16%) stelt het op prijs dat de reisorganisatie betalingen in vreemde valuta op voorhand regelt, omdat het tijd en moeite bespaart.
Eenvoudig geld omwisselen
Een reisorganisatie heeft verstand van vakanties en beschikt wellicht niet over voldoende financiële expertise om de klant op dit vlak te ondersteunen. Maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Maak als reisonderneming bijvoorbeeld gebruik van technologie om meer diensten aan te bieden via je online platform door financiële functies toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan API’s (application programming interface, een technologische oplossing die applicaties naadloos met elkaar verbonden zijn). Hierdoor kunnen klanten bijvoorbeeld eenvoudig geld omwisselen (valutaconversie) zonder de website of app te verlaten.
Door digitale technologie te gebruiken, kun je de klantbeleving verbeteren. Taken zoals het bijhouden van betalingen kun je automatiseren. Zo snijdt het mes aan twee kanten: het wordt eenvoudig voor klanten om met vreemde valuta en betalingen in het buitenland om te gaan en je bespaart als organisatie tijd en moeite. De klantgerichte aanpak wordt nog eens versterkt wanneer je erin slaagt het beheer van annuleringen en terugbetalingen te optimaliseren. Dan merkt de klant echt dat er met hem meegedacht wordt.
Klantgerichte aanpak
In een tijd dat de wensen van de klant, zeker in het reissegment, toenemen en diverser worden, biedt het optimaliseren van betaalgemak een kans om je te onderscheiden. Om aan deze wensen tegemoet te komen, is het noodzakelijk dat je de behoeften in kaart brengt. Het onderzoek van Ebury geeft hiertoe een eerste aanzet. Vertaal deze inzichten naar een meer klantgerichte aanpak, waardoor je klanten aan je kunt binden en de interne bedrijfsvoering efficiënter kunt inrichten.
Gratis webinar: Valuta als groeiversneller
Ontdek hoe je met deze inzichten je internationale positie kunt versterken en je winstgevendheid kunt verhogen. Onze experts zullen je leren hoe je jouw reisorganisatie kunt beschermen tegen valutaschommelingen en je winstmarges kunt maximaliseren. Reserveer nu je plek voor dit gratis travel webinar.
Geef een reactie