Inmiddels is er wat meer zicht op de gevolgen van de aardbeving van vannacht en komen verschillende reisorganisaties met een update. TUI en Corendon laten weten dat de vluchten naar Kos en Bodrum gewoon volgens planning worden uitgevoerd. In Kos zijn enkele hotels te zwaar beschadigd om nog in te verblijven. Met de gasten in deze hotels wordt gekeken naar een oplossing.
TUI laat in een update weten dat het merendeel van de hotels operationeel is. ‘Er zijn zelfs al weer mensen die bij het zwembad liggen en hun vakantie voortzetten. Dat neemt niet weg dat het voor de Griekse en de Turkse bevolking een enorme impact heeft, zij zijn ook enorm geschrokken en wij leven met hen mee. In het oude centrum van Kos stad is aanzienlijke schade en moeten nog opruimwerkzaamheden uitgevoerd worden. In Kos stad zijn er twee hotels uit ons TUI programma die dermate beschadigd zijn dat zij enige dagen hun deuren moeten sluiten en eerst op veiligheid geïnspecteerd moeten worden: Hotel Continental Palace en Hotel Saint Constantin. Wij zijn met deze vakantiegangers in overleg over het vervolg van hun vakantie. De vluchten naar Kos van zaterdag 22 en zondag 23 juli zullen gewoon volgens planning uitgevoerd worden. Op Rhodos en in Bodrum zijn de hotels operationeel en zijn benodigde opruimwerkzaamheden in volle gang, die vluchten worden ook gewoon volgens planning uitgevoerd.
Corendon geeft op Facebook een update voor zowel Bodrum als Kos:
‘In Bodrum is het nu relatief rustig. Er is veel wateroverlast geweest, maar de infrastructuur en de hotels zijn over het algemeen intact gebleven. Uit voorzorg hebben gasten bij sommige hotels vannacht buiten de beving afgewacht. Momenteel worden alle hotels geïnspecteerd en is de verwachting dat iedereen weer snel naar binnen kan. Vluchten van en naar dit deel van Turkije gaan gewoon door en vakanties daarom ook. Wanneer Corendon gasten toch naar huis willen, dan proberen wij een vlucht voor ze te regelen. Wanneer Corendon gasten in de komende week naar Bodrum zouden gaan en niet meer willen, dan proberen we of we de vakantie kunnen omboeken.’
‘Delen van Kos, vooral in het centrum, zijn zwaarder beschadigd. Enkele hotels die we op Kos gecontracteerd hebben, zijn te zwaar beschadigd om nog in te verblijven. Onze gasten die in deze hotels verbleven, worden nu door onze reisleiding ter plekke benaderd om te inventariseren of ze een ander hotel willen verhuizen of terug naar huis willen. Ook met klanten die binnenkort naar een van deze hotels zouden afreizen, wordt contact opgenomen. De eerstvolgende vlucht van Corendon Dutch Airlines naar Kos vertrekt zaterdagochtend en deze vlucht gaat gewoon door. Wanneer Corendon gasten in een niet-beschadigd hotel verblijven maar toch naar huis willen, dan proberen wij een vlucht voor ze te regelen. Wanneer Corendon gasten in de komende week naar Kos zouden gaan en niet meer willen, dan proberen we of we de vakantie kunnen omboeken.’