Tunesië heeft het aantal Nederlandse toeristen vorig jaar zien verdubbelen. In 2018 kozen 22.638 Nederlanders het Noord-Afrikaanse land als bestemming. Een jaar eerder waren dat er nog 11.150. Een groei dus van 103 procent.
De meeste Nederlanders reisden voor een zonvakantie naar strandbestemmingen als Sousse, Hammamet en de regio groot-Tunis. Maar ook trips naar het eiland Djerba en plaatsen als Tozeur rondom het zoutmeer Chott-el-Djerid werden vaker gemaakt.
De groei is mede te danken aan een versoepeld reisadvies, het vergrote toeristische aanbod en de verbeterde vliegverbindingen, zegt Mohammed Attia, directeur van het Tunesisch verkeersbureau in Nederland. Hij bestempelt zijn land als veelzijdig en zonzeker. ‘Daarnaast werpt onze intensieve samenwerking met Nederlandse reisorganisaties zijn vruchten af.’
Volgens het verkeersbureau is de groeiende populariteit van Tunesië voor de Nederlandse reisindustrie reden om het aanbod voor het komend zomerseizoen substantieel uit te breiden. De vier grote touroperators TUI, Thomas Cook, Corendon en Sunweb komen met meer en nieuwe pakketreizen en verhogen de vluchtcapaciteit, zegt het verkeersbureau. ‘Vooral de gunstige prijs-kwaliteitverhouding van vakanties naar Tunesië speelt een belangrijke rol bij de keuze voor de bestemming op nog geen drie uur vliegen van Nederland.’
Ook andere Europese markten laten groei zien. Het aantal bezoekers uit Groot-Brittannië groeide zelfs met 342 procent. Het reisadvies werd ook daar versoepeld. In Frankrijk en Duitsland, belangrijke markten voor Tunesië, bedroeg de groei respectievelijk 37 en 52 procent. Uit België kwamen 93 procent meer bezoekers dan een jaar eerder.